onsdag, september 30, 2009

September på Mac OS X 10.6

Väcker upp datorn ur sömnläget.

September 2009 har gått i Apples tecken - i värdigt sällskap med operativsystemet Mac OS X 10.6 Snow Leopard. Alla tidigare installerade applikationer har fortsatt fungera utan problem. Den färskt installerade EyeTV 3-programvaran (3.1.3) sköter sig väl i inbandningar av tv-program. Och därtill har iMac-datorn nu trådlöst 3G bredband i reserven.

Den stationära iMac-datorn på Mac OS X har i september helt fångat min forskande uppmärksamhet. Forskningarna i Linux Ubuntu har kommit helt i Mac-skugga. Än så länge har det inte nämnvärt påverkat mina rutiner på Windows. Med ett undantag - jag gör gärna snabbkoll på webben på iMac-datorn med webbläsaren Safari på Mac OS X. Apples iMac har nämligen en riktigt god egenskap - datorn är lättväckt och startar snabbt upp från sömnläge. Jag behöver faktiskt bara snudda vid tangentbordet. Elgatos EyeTV 3-programvara drar nytta av den lättväckta iMac-datorn. När klockan slår för programmerad inbandning av tv-program väcker EyeTV 3 upp datorn ur sömnläget. Mycket praktiskt.

Apple överraskar i medlet av september med att uppdatera Mac OS X till version 10.6.1. Samtidigt uppdateras drivrutinerna för HP-skrivare till version 2.1 och multimediaspelaren iTunes till version 9.0. Det nya med iTunes 9.0 är att det stöder fildelning, med kopiering av bibliotek, mellan fem (auktoriserade) datorer i hemmet. Apple överraskar dock negativt med att inom två veckor uppdatera drivrutinerna för HP-skrivare till version 2.2 och multimediaspelaren iTunes till version 9.0.1. Paketet med HP-drivrutiner måste jag särskilt ladda ner från Apples Supporthämtningar. Övriga uppdateringar kommer turligen via Programuppdateraren.

Apple överraskar dock positivt med att i slutet på september uppdatera kontorsprogramsviten iWork '09 till version 9.0.3. Efter installation är Keynote i version 5.0.3, Pages i version 4.0.3 medan Numbers är i version 2.0.3. Det är trevligt - jag har ju fortfarande min gratis testversion i bruk - som läsprogram för Apples filformat - i medborderligt självförsvar.

Jag har fortsatt lite i mina forskningar i användningen av Mac OS X 10.6:

Quicktime X (10.0) är en trevlig nyhet i Mac OS X 10.6. Jag kan filma händelserna i min bildskärm. Med andra ord: jag behöver inte skaffa betalprogramvaran ScreenFlow (2.0). Och jag kan göra ljudinspelningar. Trycka enkelt på den röda knappen i mitten sedan är det bara att prata på. Väldigt enkelt, för den late. Att spela in film med Quicktime X är också nytt. Men det är inte så spännande när jag sitter hemma och spelar in mig själv - när jag inte ens videobloggar. Men det gör modebloggare.

Jag kan nu tricket att tvångsavsluta program genom att hålla musknappen intryckt på programmets ikon i dockan, samtidigt som jag håller Alt-knappen intryckt. Bra när jag råkat trycka igång fel program och inte vill vänta på att det skall starta för att sedan avsluta det.

En helt ny och ganska användbar funktion i Mac OS X 10.6 låter mig (gult) minimera aktivt programfönster till programmets ikon i dockan istället för att det lägger sig skilt i dockan. Perfekt trick för mig om jag inte alltid vill ha många program i dockan att hålla reda på. För att aktivera funktionen går jag in i 'Systeminställningar' och klickar på 'Docka'. Efter det klickar jag i 'Minimera fönster till programsymbolen'.

Uppdatering:

Linux-operativsystemet Ubuntu har helt överskuggats av Apples operativsystem Mac OS X. Under augusti och september har jag endast kollat säkerhetsuppdateringar:

Ubuntu 8.10 har under augusti 2009 förlänats 58 säkerhetsuppdateringar med 1 omstart av systemet. Ubuntu 9.04 har under samma period fått 68 säkerhetsuppdateringar med 1 omstart av systemet. Mozillas webbläsare Firefox uppdaterades till version 3.0.13.

Ubuntu 8.10 har under september 2009 förlänats 47 säkerhetsuppdateringar med 1 omstart av systemet. Ubuntu 9.04 har under samma period fått 60 säkerhetsuppdateringar med 1 omstart av systemet. Mozillas webbläsare Firefox uppdaterades till version 3.0.14.

Uppdatering:

Mina forskningar i Mac OS X inspireras av it-tidskriften MacWorld och webbloggen Macfeber - samt sporadiskt av webbloggen iLove.

Inga kommentarer: