fredag, september 18, 2009

Nokia 3120 classic för 69 euro

Det klarar inte Apples smartmobil.

Det är en ädel konst att köpa mobiltelefonen Nokia 3120 classic för 69 euro då priset normalt är 119 euro. Receptet går att hitta i kampanjer på mobil-abonnemang. Elisa-ägda Saunalahti erbjuder mobiltelefonen Nokia 3120 classic inbakad i samband ett fast 2-års mobilabonnemang för 2,90 euro i månaden, alternativt för 0,00 euro i månaden. Mycket praktiskt.

Abonnemanget har ingen fast månadsavgift. Minutavgiften för mobilsamtal 69 cent, utan startavgift dessutom. Avgiften för sms-meddelanden är 69 cent. Så om jag inte använder abonnemanget alls så är månadsavgiften faktiskt 0,00 euro. Förutsatt att jag betalar 69,60 euro för mobiltelefonen - i en enda rat. Mitt rullande Oiva-abonnemang på modern Elisa har en fast månadsavgift på 1,99 euro, minutavgiften för mobilsamtal är 79 cent, med en 5 cents startavgift. Avgiften för sms är 79 cent.

Nokia 1101 är den bästa mobiltelefonen som funnits. Bekväm till storlek och vikt, människovänliga upplysta tangenter och en bildskärm som inte hastar med nedsläckning. Samt - en skarp och tydlig text som syns i klaraste solljus. En sann seniormobil, som bara behöver laddas en gång i veckan. Så - när gammelmobilen Nokia 3210 pajade för lotshustruns numera 90-åriga gudmor, bar det iväg till shoppen för inhandling av en fenomenal Nokia 1101 till seniormobil. Men - den modellen fanns inte mera till salu. Jag gör en snabbkoll i sortimentet och väljer en nyare modell i samma 50 euros prisklass - mångsidighetsundret Nokia 2610. Vid jämförelsen mellan Nokia 1101 och Nokia 2610 drar Nokia 1101 det längre strået. Bildskärmen på Nokia 2610 slocknar på tok för snabbt och det finns inget sätt att aktivera bildskärmen utan att rådda till halvfärdiga situationer. Texten är liten och subbig, och den går inte alls att läsa i solljus. Lotshustruns gudmor betalar 50 euro för min Nokia 1101. Jag blir med den sämsta mobiltelefonen som funnits - Nokia 2610.

Jag går över till att skicka sms-meddelanden på Skype. Avgiften för sms-meddelanden är 78 cent. Mitt Oiva-mobilnummer agerar som avsändare.

Allt sedan jag förlorade min Nokia 1101 har jag jagat efter mobiltelefon med bildskärm som syns i solsken. Nokia 3120 classic fyller måtten. Konfigurerad med svartvita bildskärmsmotivet 'Graphite'. Texten är lika stor, skarp och tydlig som i Nokia 1101. Men - bildskärmen på Nokia 3120 classic slocknar för snabbt - dock inte lika snabbt som i Nokia 2610. Jag byter sim-korten i kors. Nokia 3120 classic får mitt Oiva-nummer och 2g-abonnemang på Elisa. Nokia 2610 blir i reserven och får det nya numret och 3g-abonnemanget på Saunalahti.

Med tanke på att jag bara behöver det mest elementära (mobiltelefoni, sms-meddelanden, klocka och väckarur), har Nokia 3120 classic ett chockerande överflöd av 'onödiga' egenskaper. Jag inaktiverar alla oönskade egenskaper och signaler. Det är en överraskande tidsödande och arbetsdryg process. Och förutsätter (tyvärr) en hel del it-insikt och -erfarenheter.

Nokia 1101 klarar utebruk i vinterkyla bra. Jag hoppas Nokia 3120 classic klarar kyla. Det klarar (som bekant) inte Apples smartmobil iPhone. Inte med mina, av dålig blodcirkulation iskalla fingertoppar.

Inga kommentarer: