onsdag, september 16, 2009

EyeTV på Apples iMac-dator

Fenomenal bild- och ljudkvalitet.

Uppgraderingen till Mac OS X 10.6 Snow Leopard lyckas över förväntan. Samtliga tredjeparts applikationer klarar migrationen och fungerar utan problem. De enda problem i kompatibilitet som rapporteras berör Elgatos usb-sticka EyeTV DTT på Mac OS X 10.6. Jag sticker mig ändå in hos min hovleverantör och köper tv-stickan EyeTV DTT för 60 euro.

Portabla usb-kopplade digitv-mottagaren EyeTV DTT levereras med EyeTV 3-programvara (3.1.2) för Mac OS X och omfattar en inbyggd koaxialkontakt i full storlek. Den kräver ingen adapter för sammankoppling med villans centralantenn. Jag pluggar in tv-stickan i usb-porten på stationära iMac-datorn Alice och startar upp installationen (156MB) från dvd-skivan. En klick på programmets ikon startar upp konfigurationsprocessen, jag skannar in tv-kanalerna och aktiverar till sist nedladdningen på webben av den elektroniska programguiden (EPG).

Användningen av EyeTV 3-programvaran lyckas bra. Kanske lite trevande i början, men ändå utan behov att ty sig till bruksanvisning. Programmet och tv-mottagaren klarar elegant av Yle-tekniken för separata (DVB) undertexter i tv-filmer. En snabbtest visar att de separata undertexterna låter sig internt bandas in (i formatet .eyetv). Inbandning av tv-film (med undertext) på de publika kanalerna YLE1, YLE2, FST5 och Teema är ett faktum.

Samtliga frågetecken angående EyeTV DTT tv-stickan och EyeTV 3-programvaran (DVB & EPG) byts i praktiken till utropstecken. Stationära iMac-datorn Alice bjuder dessutom på fenomenal bild- och ljudkvalitet på sin 20-tums bildskärm. Helt utan tilläggsprylar faktiskt.

Jag startar upp iMac-datorn Alice på (Dual Boot) operativsystemet Windows XP SP3. Jag pluggar in EyeTV DTT tv-stickan i usb-porten, Windows känner igen EyeTV-stickan och påbörjar installationen. Men - inga drivrutiner står automatiskt till buds. Installationen avbryts. Jag gör ett snabbsök på webben. En instruktionsvideo på Youtube avslöjar en aspirant till drivrutin för EyeTV på Windows XP - TerraTecs drivrutin för digitv-mottagare på usb-sticka - Cinergy T USB XE. Jag laddar optimistiskt ner drivrutinen - men - jag lyckas inte alls med installationen av drivrutinen (för Cinergy T USB XE) för EyeTV DTT usb-stickan på Windows. EyeTV DTT tv-stickan är låst till Mac OS X och låter helt enkelt inte para sig med TerraTecs Windows-drivrutin.

Jag har erfarenhet av portabla digiboxen Anysee på Nero Home Media Center på Windows XP SP3. Portabla usb-kopplade digitv-mottagaren Anysee-T levereras med Anysee E30-programvara (2.0.6) för Windows och omfattar en inbyggd koaxialkontakt i full storlek. Den kräver ingen adapter för sammankoppling med villans centralantenn. Jag laddar ner programvaran AnySee E30 på webben (87MB). En klick på 'Setup' startar upp installation av program och drivrutin. Jag pluggar in Anysee-T i usb-porten och startar upp konfigurationsprocessen, skannar in tv-kanalerna och aktiverar till sist nedladdningen på webben av den elektroniska programguiden (EPG).

Användningen av Anysee E30-programvaran lyckas bra. Programmet och tv-mottagaren klarar elegant av Yle-tekniken för separata (DVB) undertexter i tv-filmer. En snabbtest visar att de separata undertexterna låter sig internt bandas in (i formatet .trp). Inbandning av tv-film (med undertext) på de publika kanalerna YLE1, YLE2, FST5 och Teema är ett faktum.

Jag gör en snabbtest med den fenomenala mediaspelaren VLC Media Player (1.0.1). VLC Media Player klarar av både EyeTV-formatet (.eyetv) på Mac OS X och Anysee-formatet (.trp) på Windows. Testen bekräftar dock mina farhågor. Yle-tekniken för separata (DVB) undertexter i tv-filmer är besvärlig. VLC Media Player klarar inte av att visa inte upp de separata undertexterna.

Nero Home på Windows XP och Windows Media Center på Windows Vista kan obehindrat utnyttja drivrutinen för portabla usb-kopplade digitv-mottagaren Anysee-T. Avtittande och inbandning av tv-program sker dock i frånvaro av separata (DVB) undertexter. Inbandning av tv-film (med färdig undertext) på de kommersiella tv-kanalerna MTV3, Nelonen, SUB och Viitonen lyckas både på Nero Home (i formatet .mpg) och Windows Media Center (i formatet .drv-ms). Detta beror på att undertexterna bränns in direkt på filmfilen. Mediaspelaren VLC Media Player (1.0.1) klarar obehindrat av både Nero-formatet .mpg och WMC-formatet .drv-ms, vilket betyder att jag kan utnyttja mitt centrala filmarkiv och mitt ambulerande media center för filmuppvisningar.

Huvudparten av provisoriska eller sparvärda tv-inbandningar sköts också i framtiden med hdd/dvd-multimediaspelaren Sony RDR HXD870B. Windows Media Center, på bärbara Vista-datorn Nemi, tar sporadiskt hand om provisoriska inbandningar av (kolliderande) tv-program (med inbrända undertexter) på de kommersiella tv-kanalerna. EyeTV på stationära iMac-datorn Alice får nu sporadiskt ta hand om provisoriska inbandningar av (kolliderande) tv-program (med separata DVB-undertexter) på de publika tv-kanalerna.

Uppdatering:

De två saknade egenskaperna i EyeTV 3-programvaran (3.1.2) på Mac OS X 10.6 berör egentligen inte mig men jag uppdaterar ändå EyeTV 3 till version 3.1.3. Jag måste visserligen börja på om-konfigureringen av EyeTV-stickan men redan efter ett par inknappade uppgifter övergår programmet till automatisk konfigurering.

Inga kommentarer: