söndag, oktober 21, 2007

Tv i Nero Home Media Center

Färdigt uppdaterad programtablå.

Min externa digitala Anysee-mottagare motsvarar ett digitalt tv-kort. Ja, faktiskt ett fullvärdigt digitalt tv-kort för antennätet (dvb-t). Nero Home Media Center känner igen prylen som en Anysee BDA Digital Tuner. Vad bra, då klarar Nero Home sig med den prylen jag har.

Nero Home Media Center är ett alternativ till Windows Media Center - visserligen ett b-alternativ - men det duger gott till självstudier i konceptet Media Center. Tillsammans med den digitala Anysee-mottagaren - externt via usb-jacket. Nero Home Media Center skannar villigt in de digitala tv- och radiokanalerna.

Anysee-mottagaren har en stor teleskopantenn. Mottagningen är utmärkt på alla kanaler. Bilden är liten, men knivskarp. Men Anysee går vid behov också att koppla direkt till antennuttaget. Den bärbara Amilo-hemdatorn har stundvis behov att swappa minnesinnehållet. Och det syns som kortvarigt flimmer i tv-bilden. En piggare processor och ett snabbare grafikkort, med tilläggsminne i bäggedera, vore till fördel.

I Nero Home får jag fram en färdigt uppdaterad programtablå (epg) från Anysee-digiboxen och väljer från den de program jag vill titta på - eller spela in. Men bara då Anysee-digiboxen är påkopplad.

När bandningen startar kan jag dock bara titta på samma kanal som jag bandar. Anysee-digiboxen har nämligen bara en digital mottagare (tuner). Nero Home bandar i formatet mpeg movie (mpeg-2). Halvtimmen (25') slukar 590MB av hårdskivan. Videosnutten låter sig villigt avtittas i Nero Home. Och naturligtvis också i Anysee och Nero Showtime Player. Samt i VLC Media Player, Real Player och Windows Media Player. Till skillnad från Anysee gör Nero Home en färdigt komprimerad fil i mpeg-2.

Av tidigare erfarenhet vet jag att editeringsprogrammet Nero Express 4 vid behov kan bränna en svcd- eller dvd-skiva för avtittande i digitala tv-apparaten Sony Bravia via dvd-spelaren LG RC7000.

Hanteringen av musik i Nero Home Media Center påminner om hanteringen i Apple iTunes eller Windows Media Player - visserligen som b-alternativ i hemdatorn. Hanteringen av bilder och fotoalbum är helt ok men personligen föredrar jag i datorn Googles fenomenala fotoassistent Picasa 2.

Men visst är mediedatorn den perfekta kopplingen mellan tv och allt det som en dator kan göra. Det vill säga, så fort jag har löst allt trubbel med sladdar och kontakter.

Anysee-mottagaren kan styras via en egen fjärrkontroll. Huruvida fjärrkontrollen funkar visavi Nero Home Media Center är osäkert. Jag har för mig att mediadatorn ska förses med en skild mottagare för fjärrkontrollen. Någon sådan har inte den bärbara Amilo-hemdatorn.

Men nog ska en mediedator ha bättre prestanda - och vara tystare än den brummande stationära Scaleo-hemdatorn - eller den fräsande bärbara Amilo-datorn. Och som Media Center ska den ha en bättre meny- och epg-hantering än Nero Home Media Center.

Inga kommentarer: