onsdag, oktober 10, 2007

BlogMusik med lagen på sin sida

Alla snackar om Deezer.com

Lotshustruns studier i franska börjar ge spinnoffs.

free music

Studiegänget lyssnar till en av Joe Dassins pärlor - Indiansommar - L'été indien.

Lotshustrun har dock fördelen att kunna lunta på lyriken till sångstycket. Originallåten, med Joe Dassin, finns endast att lyssna till på gratis musiksajten Deezer.com. Underligt nog.

Världens första fria och lagliga sökbara musikkatalog, har franska sajten Deezer.com kallat sig själva. Hur laglig sajten egentligen är i Finland råder delade meningar om, men internetvärlden har tagit sajtens musikkatalog till sig med hela sitt hjärta. För något år sedan lanserades BlogMusik.net som lät besökarna strömma vilken musik de ville direkt i webbläsaren. Efter några månader fick de stänga, nu har de avtal med Sacem, frankrikes motsvarighet till Teosto, som gör att de får behålla tjänsten. De har bytt namn också, Deezer.com klingar bättre internationellt.

Deezer.com är en fransk sajt som strömmar musik från ett stort antal musikartister. Människorna bakom sajten hävdar att de följer alla upphovsrättslagar, men de rasande skivbolagen håller inte med. Man har skrivit avtal med Sacem – en fransk motsvarighet till Teosto. I och med avtalet betalar sajten en del av sina reklamintäkter till Sacem.

Det finns över 200.000 låtar från artister från bl.a. 60-talet - som t.ex. Beatles. Över 300.000 registrerade användare laddar själva upp sin musik på Deezer.com. Andra användare kan sedan söka efter låtar och lyssna på musik helt gratis i sajtens spelare, men inte ladda ner den – men nog blogga och dela med sig - ungefär som ett YouTube fast bara med musik.

Fast jag inte lagligt kan köpa L'été indien på nätet så jag kan ändå banda låten från Deezer.com, med ljudinspelnings- och -redigeringsprogrammet Audacity. På Deezer.com kan jag dessutom leta upp mina favoritlåtar från 60-talet, sätt ihop en spellista med dem och lyssna. Helt gratis och alldeles lagligt. Nästan för bra för att vara sant.

Det känns jobbigt och obekvämt att lyssna till musik på grammofon från vinylplattor. Det är otroligt lätt att hitta och lyssna till samma låtar på Deeezer.com. Jag kommer snabbt underfund med att det egentligen är bara mina Beatles-skivor som jag har lust att digitalisera. Och nu kan jag enkelt och mödolöst banda dem från Deezer.com. Utan att jag saknar det nostalgiska knastret.

Det är förstås inte bara musiken som jag gillar. Jag är ganska tänd på att samla på musikvideon. Och jag hittar faktiskt videoklipp med L'été indien och Joe Dassin. Men videon är inte alls så lätt att ta åt sig. Sist och slutligen är det bara Download-sajten FlashLoad som klarar av Dailymotion-klippet.

Jag har inte kommit någon vart med mina egna videosnuttar. Så, jag kan inte motstå frestelsen att ladda upp en version till av musikvideon med L'été indien och Joe Dassin på YouTube.com. Den är nämligen inte identisk med dem som redan fanns. Men nu är jag för första gången medveten om att jag gjort något olagligt.

Inga kommentarer: