fredag, maj 18, 2007

Producera digitala filmsnuttar

Filmskapare har skapande fantasi!

För att bli en stor filmskapare måste jag ha skapande fantasi - och proffsig teknik. Den digitala videokameran börjar vara varmans egendom. Även om den också kostar en hel del. Mer än jag är villig att betala just nu. Men det finns ju webbkameror för videosamtal. Och med dem kan jag ta stillbilder och videosnuttar - och videotelefonera. Logitech QuickCam Ultra Vision ser lovande ut. Och tekniskt stilig dessutom. En perfekt leksak. Lite dyr kanske?

Videosamtal är väl värt en bekanskap i sig. Men jag kan ju förbereda mig med att träna på snapshots och videoklipp.

Logitech går med på en videobildsupplösning på 640x480 bildpunkter. Men till en videohälsning som e-postbilaga räcker 320x240 väl till. Kameran har ett härligt justerbart stativ för upphängning - t.ex. på bildskärmen. Med det fungerar utmärkt och praktiskt med ett handgrepp också.

Logitech kommer med ett par intressanta programförslag. HP Photosmart Essential rekommenderas för redigering av stillbilder. Ja men, det vill jag bekanta mig med. Och så rekommenderas Windows Movie Maker för redigering av mina digitala filmsnuttar. Vad bra! Ett härligt tillfälle att börja träna på videoredigering. Precis den knuff jag har väntat på.

Fast, när lotsen såg mina första ruttna videotagningar vägrade han blankt samarbete. Efter ett visst övertalande gick han dock med på att låna ut sin Diino Webbplats för min Movie Player wmv-bearbetning av Den pianospelande katten Nora.

Inga kommentarer: