tisdag, maj 15, 2007

Maffig och platt bredbildsskärm

Varken jag eller datorn extremspelar!

Tack vare den kraftigt ökade produktionstakten på lcd-skärmar har också priserna pressats ordentligt. För under 200 euro fick jag härom våren en maffig, platt HP w20-bredbildskärm, som passar mig utmärkt för såväl kontorsjobb som för tv- och filmtittande. En begränsning man brukar få leva med hos billigare skärmar är att de saknar dvi-anslutning och endast går att ansluta via vanlig vga. HP w20 bildskärmen har däremot både vga- och dvi-anslutning men lotsens stationära Scaleo-hemdator bjuder tyvärr bara på vga. Och på Video out?

Jag valde HP w20-modellen för att den hade inbyggda högtalare. Upplagt för succé? Nja, när jag lyssnar på musik med högtalarna så blöder mina öron av det ruttna ljudet. Sonys fenomenala högtalarsystem lappar bristerna. Fast, lotsens högtalarsystem är av modell äldre, SRS-A57.

Värt att nämna är att HP:s inställningsmeny är väldigt bra. Ett extra plus är funktionen som varnar när jag kör skärmen i icke-optimerad upplösning, d.v.s. i en lägre upplösning än rekommenderade 1680 x 1050 bildpunkter. Jag föredrar faktiskt lite större saker på bildskärmen när jag kontorsjobbar. Det är kanske åldern? HP w20-bredbildskärmen har en maffig svarstid på 5 ms. Nästan som upplagt för spel. Synd bara att varken jag eller datorn är extremspelare. Men kanske den snabba svarstiden är till fördel för tv- och filmtittandet?

Vidfilmsversionen av Harry Potter och fången på Azkaban kom verkligen till sin fördel på bredbildskärmen. Likaså digitala 16:9 formatet i tv-tittandet via lotsens Anysee digibox. Bilden var helt klanderfri i helskärm med den högre upplösningen 1680 x 1050. Egentligen skulle jag inte behöva testa datorfunktionen Video out - men är man nyfiken så är man. Bilden blir kanske ännu bättre? Framtiden får visa.

Inga kommentarer: