onsdag, maj 30, 2007

En famn förtrollande fado

Fadon och den finska melankolin är besläktade.

Portugisiska Mariza (Nunes) har gjutit nytt liv i fadosången. Fadopurister kanske tycker detta är trams men världen har faktiskt blivit en stor sångstjärna rikare. Marizas bästa fadosånger finns samlade på min nyanskaffade dvd-konsertskiva - Concerto Em Lisboa. Endast fem av dem kan rippas (piratkopieras) direkt från min tidigare anskaffade cd-skiva - Fado Em Mim. Det enklaste sättet att komma åt de fattande, attraktiva fadosångerna är nog att gå ut och musikshoppa på nätet på iTunes Store. Ett sök i iTunes på Mariza ger mig allt jag behöver. En snabb provlyssning på fadosångerna på skivan på nya Transparente avslöjar att hela nio av dem också finns på Concerto Em Lisboa - och att jag lätt kunde tänka mig att köpa fem sångstycken.

Men varför köpa när jag kan banda sångerna från dvd-konsertskivan med ljudinspelnings- och -redigeringsprogrammet Audacity. Gratis dessutom.

Det ska bli. Programmet låter sig välvilligt installeras. Jag lyckas t.o.m. installera tilläggsprogrammet för mp3-format. Efter några jämförande provlyssningar har jag koll på ljudvolymen i inspelningen - och koll på de nödvändigaste redigeringsfunktionerna. Själva inspelningen går som en dans. Ett fönster för inspelningen i Audacity - och ett fönster för dvd-visningen i Windows Media Player - lättöverskådligt, sida vid sida. Nu var den nya bredbildsskärmen verkligen till stor fördel.

Musikkopiorna höll samma fina kvalitet som musiken på dvd-konsertskivan. Men visst är det bättre ljudkvalitet i studiomaterialet på cd-skivan. En större jämförande avlyssning var av nöden. En investering på 4,95 euro gav mig de eftertraktade musikstyckena från iTunes Store. Och samtidigt en angenäm överraskning i fråga om datasäkerhet. Visa-kortet hade sist använts på iTunes Store i december 2005. Innan jag kom åt shoppandet blev jag avkrävd en bekräftelse av Visa-kortet nya förfallodag - och av Verified-kontrolltalet.

Köpet och leveransen gick lätt. Men när jag skulle bränna mp3-kopior på cd-skiva meddelade iTunes att datorn inte var auktoriserad för det. Och inte för avlyssning heller för den delen. Föregående köp hade gjorts på mobila Huldine, och jag jobbade ju nu på stationära Huldwiga. Inget problem. Jag hittade valet för auktorisering av datorn. Auktoriseringen krävde mitt Apple ID och lösenord på nytt. Vad bra. Och samtidigt blev det klart att jag bara kan hålla fem datorer auktoriserade - samtidigt. Och med tanke på synkroniseringen av musikstycken till iPod-speldosan blev det dessutom klart för mig att det är en stor fördel att koncentrera processen till en viss, bestämd dator.

Inga kommentarer: