onsdag, maj 16, 2007

Lås upp musiken i Apple iTunes

Jag har inga problem med iTunes!

Ett förtretligt problem många musikälskare har är det att de bara kan spela upp den drm-skyddade musik de köpt på iTunes musikshop i Apples egen iPod-musikspelare. Jag har inga problem med iTunes för jag har ju Apples iPod Nano som aac- och mp3-spelare. Men det är faktiskt få musikstycken som jag skulle ha lust att shoppa i iTunes. Några har jag nog köpt , men närmast av nyfikenhet på hur det hela går till. Men jag har istället kopierat (rippat) en massa CD-musik in på iTunes. Och synkroniserat musik ut i öppet mp3-format på iPoden.

Det finns ett helt lagligt sätt att gå runt drm-skyddet på iTunes musik. Från iTunes-programmet kan jag nämligen bränna en ljud-CD med valda musikfiler. Dem kan jag sedan konvertera (rippa) till mp3- eller wma-format med Windows Media Player 11. Äldre versioner än Windows Media Player 10 klarar dock inte av att skapa mp3-filer.

Hur går det till? Jo, jag bara stoppar in den ljudskiva som jag brännt i iTunes, startar Windows Media Player - och väljer Rippa. Musikfilerna kopierar sig in på datorns hårdskiva i t.ex. det öppna mp3-formatet. Enklare kan det just inte bli. Men, en hake finns naturligtvis. Informationen om musikstyckena på iTunes bränns inte med på ljudskivan. Det är lite jobbigt att redigera musikstyckets namn, utgivningsår, artist- och albumnamn samt att klista till albumbilden. Allt finns kvar i iTunes. Besväret är mitt. Men så har jag låst upp drm-skyddad musik från iTunes musikshop - gratis.

Inga kommentarer: