söndag, maj 20, 2007

Betalningsmedel för Skype-kredit

Jag vet nu hur Chaplin upplevde Moderna tider.

Den nyaste windows-versionen av chat- och it-telefoniprogrammet Skype låter mig vid behov skicka pengar via nätet. Säkert, billigt och bekvämt. Mottagaren får via Skype meddelande om att pengarna är på väg. Och det är inte bara fråga om pengar i nya Skype. Möjligheten att inbjuda kontakter via e-post till Skype är också ny i version 3.2.

Skype 3.2 utnyttjar PayPal-betalningstjänsten som gör min penningtransaktionen möjlig - kostnadsfritt. Men för vissa PayPal-kontotyper utmäts dock en 1,9% avgift när mottagaren tar emot pengar. Men, varför skulle jag skicka någon pengar? Kanske för att betala tillbaka pengar som jag har lånat från vänner och bekanta? Kanske lämna bidrag när man samlar in pengar till en present? Kanske skicka kontanter till guddottern i Lissabon, eller till vänner och bekanta i penningknipa utomlands?

Nja, jag vet inte riktigt? Men, jag kan ju betala fakturor och avgifter via ett PayPal-konto. Exempelvis för att köpa Skype-kredit. Lotsen har ett gemensamt Skype-konto med hustrun - men numera också ett eget, privat konto. Med ett Visa-kort kan han dock endast betala för gemensamma Skype-krediter. Tala om säkerhet i Visa-betalningar. Så, då är det bara att öppna ett PayPal-konto. Och flytta pengar från Visa-kortet. PayPal-registreringen är lätt - men registreringen av Visa-kortet kontrolleras minutiöst. Verified-kontrolltalet räcker inte till. En registreringsavgift på 1,50 euro debiteras på mitt Visa-kort. Och i samband med den kommande Visa-specifikationen får jag ett kontrolltal via fakturaraden. Med det kan jag slutligen aktivera mitt PayPal-konto. Om en vecka eller så - ungefär.

Skype-sajten kommer dock självmant med ett snabbare, tredje förslag. Skype-kredit kan också betalas med portmonnätjänsten på MoneyBookers. Mja, kör för det. MoneyBookers-registreringen är lätt - men registreringen av Visa-kortet kontrolleras minutiöst. Kortnummer, förfallodag, namn och Verified-kontrolltal. Plus identifiering via internetbanken. Bekräftelsen kom i form av kontrolltalets komplementtal. Tala om säkerhet i Visa-betalningar. Och hur mycket Skype-kredit köpte jag. 10 euro. Vilket kostade mig 11,50 euro med moms. Eller egentligen 11,71 euro med beaktande av mäklaravgiften på MoneyBookers. Men nu har lotsen 10 euro brukskredit, för sms-meddelanden och Skypeout-samtal, på sitt privata Skype-konto. Och krediten ska användas inom 6 månader. Annars blir brukskrediten en skänk åt Skype.

Nu vet jag precis hur Charlie Chaplin upplevde Moderna tider. Skype erbjuder gratis nätsamtal, men tjänar pengar på avgiftsbelagda tilläggstjänster. Smart. Det av auktionstjänsten eBay ägda Skype har 200 miljoner användare. Och av dem ligger 9 miljoner online just nu.

Inga kommentarer: