söndag, april 05, 2009

Två år med en obändig söklust

Summerar ett klarare samband.

Taggningen vid publicering av teknikbloggens inlägg pekar på att de elva mesta ämnesorden är: hemdatorn (62), ubuntu (52), program (49), video (38), bredband (31), browser (30), media center (29), apple (27), it-säkerhet (27), digi-tv (26) samt webb 2.0 (25).

Det är inte alls lätt att veta vilka etiketter, taggar, slits med tiden.

Smaken ändrar med tiden. Visst visar taggningens resultat på vilka olika håll jag flugit och farit under två år - med en obändig söklust. På ett ungefär i alla fall. Men själv favoriserar jag nedanstående meta-samling. Den summerar ett klarare samband mellan till synes olika fenomen.

Här är jag på jakt - med en obändig söklust:

-- 10. Betjäning av it-medborgaren (26) (Materiella och virtuella tjänster i en liten ask)
-- 08.
Allt för rörliga it-medborgare (30) (På spaning på nyttan av trådlöshet och bärbarhet)
-- 06.
Allt om dokument på webben (38) (Några plock från mina multimediala forskningsresor)
-- 04.
Allt om hemmets nöjescenter (42) (Här är mina samlade funderingar om Media Center)
-- 11.
Ursäkter för utebliven fotofest (26) (Samlade ursäkter för ännu utebliven fotofest)
-- 03.
Laglöshetens näste genomlyst (44) (Här är mina stickor och strån i laglöshetens näste)
-- 01.
Inventur: Prylar i lotshemmet (47) (Här är en del skriverier om mjuka och hårda prylar)
-- 02.
Allt om vardagens it-säkerhet (47) (Här är min samling med olika aspekt på it-säkerhet)
-- 09.
Mac eller inte - det är frågan (30) (Här är min samling med grubblerier om Apple-miljö)
-- 05.
Äventyr i Ubuntu-underlandet (41) (Här är mina samlade funderingar om Linux Ubuntu)
-- 07.
Allt i ett - om Windows Vista (32) (Här är alla mina funderingar om Windows Vista)

Summeringen är faktiskt så nyttig och rolig att jag kanske fortsätter med den en bit in på bloggens 3:dje år. Meta-samlingens index gör det dessutom lättare för mig att snabbt hitta interna referenser till nya inlägg. I samklang med taggade ämnesord. Och träffsäkra sökargument i interna bloggsök.

Uppdatering:

Logon (Beta Sven på kroken) länkar numera direkt till meta-samlingens index-sida.

I framtiden kommer andelen av funderingar om it-säkerhet (02) att minska. Likaså antalet förfall till piratism och laglöshet (03). Min nyfikenhet börjar helt enkelt mättas. Mitt intresse för nyttoaspekt i olika operativsystem kommer fortsättningsvis att höja på placeringen av Linux Ubuntu-miljön (05). Starkaste stigare kommer dock att hittas i Apple-miljön (09). Det borgar den ny-anskaffade Apple iMac-datorn för.

Inga kommentarer: