onsdag, april 01, 2009

Windows XP SP3 i Boot Camp

Ser automatiskt delade resurser.

Närkontakten med Alice som Mac OS-dator går som förväntat.

Ett virtuellt svartsjukedrama snabbar upp aktivering av macxp-datorn Alice i Boot Camp. Jag fortsätter principfast att använda Apples keyboard och Mighty mus.

... med hög beredskap att byta till usb-kopplad Logitech-mus.

Jag kompletterar till allra först macxp-datorns it-säkerhetspaket med antispionvaran Windows Defender. Och för att vid behov frigöra utrymme på hårdskivan och tömma windows-registren på allt onödigt, installerar jag gratis trim-programmet Windows Live OneCare Safety Scan.

Stationära macxp-datorn Alice ser automatiskt alla delade resurser i lotshemmets windows-nätverk. Stationära xp-datorn Scaleo visar upp sina delade filer för Alice via Windows Utforskaren. Också den externa 320GB nätdisken syns - Maxtor Shared Storage II. Sedan provar jag på om macxp-datorn Alice ser någon printer i windows-nätet. Jo, bakom stationära xp-datorn Scaleo lurar gamylen HP OfficeJet Pro 1170c, automatiskt aktiverad. Mycket praktiskt.

Jag kollar macxp-datorns fyra elementära applikationer:

1. e-postklienten Windows Live Mail (endast Windows)

Windows XP Home Edition SP3 innehåller färdigt e-postklienten MS Outlook Express. Inställningen av mejl-kontot på Outlook Express går normalt. All information matas in manuellt. Windows Mail finns färdigt i Windows Vista - men inte i Windows XP. Jag laddar ner e-postklienten Windows Live Mail. Ibruktagningen är helt automatisk på basen av uppgifterna i Outlook Express. Windows Live Mail både ser ut och beter sig som Outlook Express. Men it-säkerheten är förstås på en helt annan nivå. Kopplingarna till och från adressboken är enkla, ändamålsenliga och logiska.

2. webbläsaren Internet Explorer 8 (endast Windows)

Jag har webbläsaren MS Internet Explorer 8 färdigt installerad på macxp-datorn Alice (och på gamla xp-datorn Scaleo). Den nya versionen är faktiskt lika fin som trotjänaren Internet Explorer 7 - men snabbare och tryggare. När webbläsaren IE8 öppnar webbsidor som är optimerade för IE7 kommer en liten kompabilitets-knapp till synes. Internet Explorer 8 öppnar turligen mer än 99% av IE7-optimerade webbsidor utan att jag behöver knappen. Därtill är webbläsaren Internet Explorer 8 i jämförelse med konkurrerande webbläsare faktiskt bäst skyddad mot webbaserad elak kod.

3. ordbehandlaren Windows WordPad (endast Windows)

Ordbehandlaren Windows Wordpad är i grunden en förenklad version av ordbehandlaren MS Word 6. Jag klarar i princip mina behov i texthantering med gratis WordPad. WordPad hanterar dokument i allmänna .doc- och .rtf-format. Till it-medborgerligt självförsvar mot dokument i .docx-, .odt- eller .cwk-format räcker Wordpad inte till. Microsoft lanserar sommaren 2009 gratis ordbehandlaren Windows WordPad 2009, som klarar av att läsa och skriva Word-dokument i Office 2007 .docx- och OpenOffice .odt-format - samt i Adobe .pdf-format. I och med det är it-medborgerliga självförsvaret på plats.

4. fotoassistenten Windows fotogalleri (endast Windows)

Windows fotogalleri finns färdigt i Windows Vista - men inte i Windows XP. För mig som har Windows XP finns en gratis Live-version av Windows fotogalleri. Jag laddar ner Windows Live Photo Gallery, ibruktagningen är helt automatisk. I jämförelse med den trugande betjäningen i Windows XP är kamera- och fotohanteringen i Mac OS X överraskande passiv.
Vid överföring av foton från digikameran är Windows Live Photo Gallery aktiv. När jag skjuter in en foto-cd i macxp-datorn Alice så trugas jag, utan expertiskrävande inställningar, att titta av fotona direkt i Windows Live Photo Gallery. I Windows Utforskaren favoriserar jag nya Preview i Googles fotoassistenten Picasa 3.

Uppdatering:

Jag startar manuellt upp uppdateringsfunktionen Microsoft Update och begåvas med 14 prioriterade uppdateringar. Fem uppdateringar rekommenderas ytterligare , bland annat multimediaspelaren Windows Media Player 11 - fenomenala sökfunktionen Windows Search 4.0 samt allt-i-allo supportern iNet Framwork 1.1/3.5. Jag låter dem laddas ner och installeras i macxp-datorn - för framtida bruk.

Uppdatering:

I och med Service Pack 2 kommer kontorsprogramsviten MS Office 2007 att kunna läsa/skriva dokument i OpenOffice .odf-format - samt i Adobes .pdf-format.

Microsoft lanserar sommaren 2009 gratis ordbehandlaren Windows WordPad 2009 i samband med lanseringen av det nya operativsystemet Windows 7. WordPad 2009 kommer att kunna laddas ner och installeras på pc-datorer med Windows XP och Windows Vista. Windows Wordpad 2009 klarar av att läsa och skriva Word-dokument i Office 2007 .docx- och OpenOffice .odt-format - samt i Adobe .pdf-format.

Uppdatering:

Till skillnad från operativsystemen Mac OS X och Linux Ubuntu är Windows XP inte färdigt försett med ett läsprogram för dokument i .pdf-format. Jag laddar ner och installerar gratisprogrammet Adobe Reader 9. För att skriva pdf-filer installerar jag ett speciellt program på datorn. Gratisprogrammet CutePDF Writer 2.7 är ett fungerande alternativ. När programmet är installerat lägger det sig som en extra (spök)skrivare - för virtuell utskrift i pappersversionens layout - på hårdskivan.

Men i och med detta är det it-medborgerliga självförsvaret inte ännu på plats. I väntan på ordbehandlaren Windows Wordpad 2009 installerar jag från cd-skivan kontorsprogramsviten 'MS Office 2000 Premium' på stationära macxp-datorn Alice. Uteliggande stora uppdateringar (SR1a, SP3) måste köras före jag begåvas med 19 prioriterade Office-uppdateringar. Gratishjälp till it-medborgerligt självförsvar står till buds. Gratisprogrammet 'Microsoft Office 2007 Compatibility Pack' laddas ner från nätet och installeras på macxp-datorn Alice. Det gör att min antika version Word 2000 både kan läsa och skriva dokument i .docx-format.

Uppdatering:

Jag installerar multifunktionsskrivaren HP PSC 2355 från cd-skiva. Lokalt på stationära macxp-datorn Alice. Och först vid anmodan kopplar jag fysiskt i usb-pluggen med skrivaren i Alice-datorn. Installationen går som en dans. Drivrutinerna uppdateras automatiskt på nätet. Jag kopplar ur skrivaren från Alice-datorn och kopplar usb-pluggen tillbaka i lotshustruns bärbara xp-dator Amilo. Efter det Amilo-datorn startat upp ser macxp-datorn Alice den delade skrivaren HP PSC 2355, automatiskt aktiverad. Nu kan jag välja att skriva på HP PSC 2355 som lokal skrivare eller delad skrivare i windows-nätverket.

I och med att skrivaren är påkopplad och usb-pluggad till macxp-datorn Alice bjuder operativsystemet Windows XP Home Edition SP3 automatiskt användaren både på skrivar- och skanningsfunktion i lokala multifunktionsskrivaren HP PSC 2355.

Inga kommentarer: