söndag, april 06, 2008

Prylfeber - säkert vårtecken

Min installation på gehör haltar.

Våren är här - prylfeber är ett säkert vårtecken. Jag är allvarligt anfäktad av samlingsmani. Föremålen för min lystnad växlar. Just nu syns jag samla på datormöss. Och på hörlurar med mikrofon.

Jag har redan en tid varit utmärkt väl betjänt av en trådlös mus - Microsoft Wireless Notebook Optical Mouse 4000. Den är lätt, snabb och exakt.

Men signalskannern är usb-pluggad. Och nu har jag fått för mig att jag inte ska slösa med de få usb-portar som finns i bärbara datorer.

Nya bärbara datorer har i regel inbyggd Bluetooth signalskanning. Det trådlösa Nemi-konceptet kompletteras med en bluetooth-mus - Logitech V470 Cordless Laser Mouse Bluetooth. Min installation på gehör haltar. Musen ska vara påkopplad då drivrutinerna installeras från CD-skiva. Bluetooth-skannern låter sig paras med en extra av- och påkoppling av musen. Nu är den eftertraktade usb-porten ledig.

Jag har gått miste om nyttjanderätten till mitt Hama Headset. Lotshustrun har tagit det i sin användning i sin Audacity-baserade språkstudio på bärbara XP-datorn Amilo. Dessutom - har jag gått miste om nyttjanderätten till min Koss Porta Pro hörlur. Lotshustrun har tagit det i sin användning för sina franska läxor på Apple mp3-spelaren iPon nano. Bottnet på min leksakslår börja skönjas.

Min Skype-lur på Philips-kombitelefonen fungerar klanderfritt. Men så utsätts jag för reklamens fördärvliga frestelser - Plantronics Audio 910 Skype Certified Bluetooth Headset. Och jag faller som en fura.

Inte för att jag blir uppringd på Skype så ofta att det stör. Men tanken att ha bluetooth-agentluren hängande bakom örat - med mikrofon-bihanget käckt utsträckt på kinden - tilltalar mig enormt. Vilken lyx. En knappning på klykan för att lyfta Skype-luren. En knappning till för lägga på Skype-luren. En dubbelknappning för att tuta ut upptaget. Nu fattas det bara att någon skulle ringa mig på skajpen.

Bluetooth-luren är faktiskt ganska praktisk. Leveransen innehåller en usb-pluggad bluetooth-signalskanner. En utmärkt egenskap med tanke på att jag i regel jobbar på stationära XP-datorn Scaleo, som inte har någon inbyggd bluetooth-skanner. Bluetooth-luren är färdigt fabriksparad med bluetooth-skannern. Installationen och initieringen av drivrutinerna för Skype-finesserna är en barnlek. Som också en vuxen klarar av. Agentluren hänger så obemärkt och skönt att jag glömmer bort att jag har den bakom örat. Luren är slank och lätt - inga bytbara batterier här inte. Det inbyggda batteriet får sin laddning via den medföljande usb-laddaren.

I princip låter sig bluetooth-luren paras med vilken inbyggd bluetooth-skanner som helst. Men bärbara Vista-datorn Nemi har en utmärkt inbyggd mikrofon i bildskärmen, i sällskap med ett par fenomenala inbyggda stereohögtalare i navelskarvet. Men - kanske någon gång senare - för sportens skull? Jag går troligen miste om de speciella knapp-funktionerna i Skype-kopplingen? Framtiden för utvisa.

Inga kommentarer: