söndag, juni 10, 2007

Att byta högtalare till hörlurar

Jag är krokad på en listig, lyhörd lur. Nu är jag helt krokad på listiga, lyhörda lurar

Jag är inte ensam. Andra har drabbats av det, mina vänner och bekanta också. Och troligen också betjänten i it-affären. Jag syftar på den återkommande situationen när mina externa Sony SRS-A57 högtalare ska byta plats med mitt Hama Headset CS-462. Det händer dagligen. Och jag är mer eller mindre tvingad ned på knä för att byta sladdar i datorn. Isynnerhet om den står på golvet eller i bordsskåpet.

Det är därför jag är glad att få höra om en produkt som löser problemet på bråkdelen av en sekund. Utan att det krävs program eller andra installationer. Ja, det här är någonting som jag absolut ska ha.

Headon Tech PF-02 med Jetswitch är ett till synes helt vanlig headset, med den skillnaden att den har en extra sensor och en linjegång för de externa högtalarna. Ja, så enkelt är problemet löst. Enkelt är bäst. Det är alltså bara att koppla in hörlurarna i datorn, och därefter ansluta högtalarna till den extra ingången, alltså den extra stroppen. Grönt mot grönt.

Hörlurarna är konstruerade så att de aktiveras när jag placerar dem på skalpen. Hemligheten är att den ena av hörlurarna har en Jetswitch inbyggd i kåpan. När den ena hörluren vinklas, alltså sätts på huvudet, tystnar högtalarna och ljudet strömmar i stället i hörlurarna. Vips kan jag svara i ip-telefon, eller ostört höja ljudet på min favoritmusik utan att alla i hushållet blir ledsna. Och det fungerar perfekt.

Hörlurarna går inte ännu att shoppa i Finland. Men proffsluren Headon Tech PF-02 säljs redan i Sverige. Fast, den är lite dyr ännu. 39 euro. På sikt blir produkten prisvärd. För någon superkvalitet på vare sig ljud eller finish finns inte. Headon NP-02 Headset med Jetswitch är en förenklad version av proffslurarna. Under 10 euro.

Det känns faktiskt som om jag redan använt Headon-lurarna. Inte för att jag blint tror på reklam. Men enkelt är bäst. Gå in på in på sajten Headontech.com och få en mycket bildlig och trovärd visning på Jetswitch. Sajten förutsätter Adobe Flash Player 9.0 - och högtalare.

Inga kommentarer: