onsdag, juni 27, 2007

Nu är Skype alltid i telefonluren

Med en enda knapptryckning blir jag skajpare.

Nu har jag äntligen tagit den till mig. Skype - gratis telefoni via internet. Men först när det blev lika enkelt som att ringa på vanligt sätt. Flera företag har visat upp kombitelefoner - kombinationer av vanliga trådlösa dect-varianter och Skype-telefoner. Kombitelefonen Philips Voip321 är en av dem. Ringsignalerna är som normalt - anskrämliga. Men luren är inte för plastig. Den är faktiskt riktigt bekväm i handen - och mot örat. Och den kan t.o.m. stå för sig själv - upprätt på bordsytan. Vid behov med den aningen burkiga högtalaren påslagen.

Det vanligaste sättet att skajpa är ju med ett headset kopplat till datorn. Problemet är att jag blir låst till datorn och inte kan röra mig fritt. Dessutom går det inte att ringa om datorn är avstängd. Kombitelefonen Philips Voip321 kan sägas vara en produkt som skapar en brygga mellan gammalt och nytt. Telefonen är visserligen sladdlös, men i gengäld krävs extrasladdar kring datorn och basstationen.

Med ett tryck på en vanlig grön lurknapp går samtalet ut på det vanliga telefonnätet. Även då datorn är stängd. Med ett tryck på Skype-knappen går samtalet i stället ut via datorn, nätverket och internetanslutningen. Om datorn är på vill säga.

Nu kan jag ringa kostnadsfria Skype-samtal - och vanliga samtal. Jag får det bästa från två världar - och maximal frihet. Jag kan ringa och ta emot samtal på båda nätverken från en enda trådlös handenhet. Och jag kan se vilka som är online på Skype genom att bara titta på displayen. Utan att behöva använda datorn. Med en enda knapptryckning blir jag skajpare.

Efter diverse mankemang lyckades jag ladda in krediter för Skype Out samtal. Jag använder mig av Skype Pro tjänsten. Jag behöver visserligen inte betala minutavgift för samtal till fasta telefoner inom landet - men öppningsavgiften är 4,5 cent per samtal. Utanför Skype Pro tjänsten skulle Skype Out samtalet till fasta telefoner inom landet kosta 2,9 cent i minuten. Få se nu. Skype Pro kostar mig 2 euro i månaden. För att vinna på affären borde jag alltså ringa minst 69 minuter i månaden inom landet.

Skype Out samtalen till mobiltelefoner inom landet kostar alltid 19 cent i minuten. Sms-meddelandet inom landet kostar mig normala 9 cent per meddelande.

Inga kommentarer: