onsdag, juni 20, 2007

Med svenska böcker i mina öron

Ljudboken tog steget in i mp3-spelaren.

Jag har då och då köpt lösnummer av tidningen Pc för Alla. Och fått en viss mersmak för innehållet på nätsajten med samma namn. Tidningen kommer i sällskap med en cd-skiva, oftast med programvaror, men numera också med ljudböcker. Bland annat tegelstenen, I nationens intresse, av Jan Guillou. Det var först då jag på allvar noterade att nätsajten Pc för Alla också var en webbutik för ljudböcker. Återförsäljare för mp3-böcker för producenten eLib.

Kanke det nu var dags att bekanta mig med aktuellare rikssvenska författare än de gamla klassikerna. Svenska veckotidningar har skrutit med Jan Guillou. Och med trillerförfattarinnan Liza Marklund.

Köpet av ljudboken är inte för svårt.

Jag går in på Pc för Allas webbutik och bläddrar fram aspiranten för bokköpet. Den röda vargen, av Liza Marklund. Jag klickar på bokomslaget och får provläsa ett stycke. Och provlyssna. Bra, jag är nöjd och väljer att köpa boken. Jag uppger mitt namn och Visa-kortnummer (med förfallodag) och bekräftar köpet. Visa-köpet kontrolleras med Verified-kontrolltalet. Och min internetbank sköter om identifieringen. Betalningen är klar.
En nedladdningslista presenteras åt mig och jag får välja om jag vill ha ljudboken i mp3-format eller i iPod-format. Givetvis iPod-format. Jag har ju en iPod nano till mitt förfogande. Och så vill jag ju senare prova på att låsa upp ljudfilen till öppet mp3-formatet.

Inga problem. Apple iTunes t.o.m. erbjuder sig att konvertera wma-formatet i Jan Guillous bok till mp3-format. Vad bra. Då har jag två ljudböcker på mp3-spelaren - på iPod nano. Och så fint iPoden hanterar läsandet. Den kommer faktiskt ihåg var jag slutat läsandet sist jag kopplade av iPoden. Vill jag repetera så startar jag bara det aktuella kapitlet på nytt.

De medföljande öronknapparna i iPoden är alldeles utmärkta för korta lyssningar. Fast - i längden känns de lite äckliga att ha inne mot örongången. Nyanskaffade hörluren Koss Porta Pro är en kompakt klassiker som har hållit i 18 år - och håller än. Verkligen bekväm. Och vad fint ljud dessutom. Hörluren kan vikas ihop så att den ryms i skjortfickan. En stilig förvaringspåse ingår för snitsigare portabilitet.

Inga kommentarer: