söndag, juni 03, 2007

Bildspel i Picasa Webbalbum

På Picasa Webbalbum - Googles webbtjänst för att lagra bilder - och att hålla sina egna fotoalbum online, har man alldeles nyligen infört möjligheten att enkelt skapa inbäddade bildspel från önskade album. Bildspel som jag sedan infogar - bäddar in - på en hemsida. Eller på webbloggen. Som synes. Bildpelet är på valda foton från lotshustruns Nizza-resa i maj 2006.



Den fenomenala datortjänsten, fotoassistenten Picasa har varit min favorit redan före Google köpte upp programmet. Min nya förtjusning är nu Googles Picasa Webbalbum. Google har t.o.m. uppdaterat kapasiteten i webbtjänsten till 1GB. Bra. Och nu kan man också kan fritt söka bland alla bilder som finns uppladdade på Picasa Webbalbum - inte bara bland sina egna. Precis som hos konkurrenten Flickr på Yahoo. Sedan introduktionen av den senaste versionen av Googles bloggtjänst Blogger, får man dessutom alla sina bloggbilder uppladdade i ett eget Picasa Webbalbum - per blogg. Mycket praktiskt.

Funktioner som hängt med från början på Picasa Webbalbum är i stort sett samma som man hittar hos andra liknande albumtjänster: skapa album, rotera bilder, kommentera, visa bildspel, bädda in album på bloggar, rss-strömmar för galleri och album, spara användare som favoriter m m. Det som jag gillar med Picasa Webbalbum är dess enkla utförande. Och integrationen med andra Google-tjänster. Och att det går så väldigt snabbt att bläddra bland de uppladdade bilderna.

Googles Picasa-konsept har utvecklats med fart till enkelt bemästrade webbtjänster. I början kunde jag bara exportera bilderna från datorn som ett album i en enkel html-upplaga. Till mitt eget hemsideutrymme. Och då jag kompletterade gärna html-koden för att få en snitsigare design. Men att manipulera html-kod kräver expertis. Och besvär. Allt sedan Googles Picasa Webbalbum kom har jag inte brytt mig om besväret med html-manipulering. Det går ju förstås inte hur som helst att skapa album och ladda upp foton i Picasa Webbalbum. Fotona laddas upp från fotoassistenten Picasa. Och det går enkelt. Jag loggar in mig på Picasa Webbalbum. Så markerar jag de foton jag vill ladda upp i Picasa Webbalbum. Och klickar på knappen. Att skapa ett inbäddat bildspel och lägga ut det på webbloggen kräver expertis. För att skapa bildspelet måste jag byta språk. Tills vidare. Från svenska till engelska. Och så måste jag kopiera en kodsträng - och klistra in den i html-versionen av blogginlägget. Efter det kan jag lugnt byta språket tillbaka till svenska.

Inga kommentarer: