onsdag, juni 06, 2007

Läckor är till för att täppas

DLL user32.dll har flyttats i minnet.

Jag är faktiskt mån om att hålla datorn ajour. Alltid de färskaste uppdateringarna. Både antivirus- och antispionvaror. Och program- och säkerhetsuppdateringar. Microsofts isynnerhet. Och visst har Microsoft haft det jobbigt med att lappa till alla brister. Det är givetvis inte alltid läckor i sina egna program som Microsoft täpper till. Om en tredje part har något skumt i sitt program kan det gå som det gick för mig. Anysee-programmet, som låter mig titta på digital-tv på datorn, var plötsligt bannlyst. Jag var på gammeltorpet i Nupurböle i Esbo. En snabbkoll några dagar innan hade visat att Anysee-installationen fungerade klanderfritt.

Men minsann inte mera på gammeltorpet. I stället för tv-bilden ståtade felmeddelandet "System DLL user32.dll har flyttats i internminnet" på bildskärmen. Microsoft hade synbarligen emellan verserna täppt till en läcka i Anysee-programvaran. Vad bra. Men jag kom ju inte åt att titta på digital-tv förstås. Jag har modem på bärbara Amilo, och trådtelefon på torpet, så jag fick mödosamt kontakt med Anysee-hemsidan. Segt. Långsamt. Nervslitande. Supporten på Anysee-sidan visste om felet - och meddelade att det kan fixas genom upgradering till senaste version 1.5.13 av mjukvaran. En evighetslång nedladdning på 88MB? Nej. Det var bara att snopet packa ihop datorn och med svansen mellan benen återvända till hemvillan - och det snabbare bredbandet.

Uppdateringen av den ursprungliga Anysee-programversionen 1.5.4 hade i mitt tycke inte ens lyckats tidigare. Och jag hade faktiskt följt instruktionerna till punkt och pricka. Nu kom sanningen fram. Uppdateringen bara inte gick. Felmeddelandet bestod. Jag tog mod till mig och började improvisera. Först en normal, total avinstallering av programmet - samt av drivrutinerna. Sedan en normal ny-installering av version 1.5.13 - med nya drivrutiner. Det finns faktiskt en fälla i installationer av detta slag. Programmet ska installeras först - separat. Och sedan den usb-pluggade Anysee-digiboxen. Nu gick det vägen. Anysee-programmet startade villigt upp efter installationen. Programdekalen ståtade med version 1.5.13. Inget felmeddelande syntes. Och sedan var det bara att fortsätta som med digiboxar i allmänhet - att skanna in de digitala tv-kanalerna. Och att kasta manualen i sopkorgen.

Inga kommentarer: