söndag, juni 24, 2007

Digital-tv på sommartorpet

Helkväll vid tv förutsätter batteriladdare.

Genrepet i mitt mobila, digitala tv-tittande fick sig en rejäl törn härom sistone. Jag gjorde en snopen sorti från gammeltorpet. Nu har jag lyckats fixa till Anysee-programvaran och ett väl förberett mobilt tv-tittande har sin urpremiär. Förberedelserna är väl motiverade. Bärbara Amilo ska ha fulladdat batteri. Och Anysee-digiboxen ska installeras i ny usb-port. Javisst, varje ny usb-port vill vara intimt bekant med Anysee-digiboxen.

Mobila Amilo (2/2005) är ingen lättviktare men utan batteriladdare i bärväskan känns den drägligt släpbar. Anysee-digiboxen är överraskande liten. Alla prylarna ryms med i fickan. Jag startar upp datorn från början. Batteriet rapporterar 98% energinivå.

Anysee-programmet startar nu utan problem. Anysee-mottagarens stora teleskop-antenn är till sin fördel. Mottagningen är utmärkt på alla kanaler. Men så syns också sändarmasten rakt från fönstret i gammeltorpet. Bilden är liten, men knivskarp. Först vid fullskärm (15,1") måste jag sätta mig på två meters avstånd för att synbart bibehålla oklanderlig knivskärpa i bilden.

Jag har förberett mig för programbandning under sista halvtimmen. Batteriets laddningsnivå efter första halvtimmen är 82%. Bandningen är just så enkel som den ska vara. In på epg-programväljaren, markera programmet och klicka på banda. Tidpunkt och längd plockar programmet automatiskt från epg. Tills bandningen börjar bläddrar jag fram och tillbaka mellan kanalerna. Bildstorleken växlar automatiskt vid olika sändningar (wide och 4:3). När bandningen startar kan jag dock bara titta på samma kanal som jag bandar. Anysee-digiboxen har bara en digital mottagare (tuner). Bandningen lyckas dock utmärkt. Batteriets laddningsnivå är 52% efter en timme. Helkvällar framför tv-rutan förutsätter nog batteriladdare.

En piggare processor och ett snabbare grafikkort, med tilläggsminne i bäggedera, hade varit till fördel. Mobila Amilo har stundvis behov att swappa minnesinnehållet. Och det syns som kortvarigt flimmer i tv-bilden. Och ändå arbetade jag inte med något annat på datorn. Ett tidigare bandningsförsök i våras hade haft många fler andningspauser. Avinstalleringen av både Google Desktop Search, och Windows Desktop Search, gjorde mobila Amilo märkbart piggare.

Anysee-programmet bandar i formatet mpeg audio (mpeg-1). Halvtimmen (29') slukar 918MB av hårdskivan. Videosnutten låter sig villigt avtittas i offline (File Mode) på Anysee. Men bara då Anysee-digiboxen är inkopplad. Gratisprogrammet Nero Showtime klarar också av videosnutten i mpeg audio formatet. Men inte något annat program - inte VLC Media Player, Real Player eller Windows Media Player. Brännarprogrammet Nero Express går med på att göra en super video cd-skiva (svcd, mpeg-2). Videosnutten komprimeras till 568MB. Men bildskärpan blir ställvis sämre. Nu går VLC Media Player, Real Player och Windows Media Player dock med på att visa upp videosnutten.

Brännarprogrammet Nero Express går t.o.m. med på att göra en dvd-skiva (1,11GB) av Anysee-bandningen i mpeg audio. Både svcd- och dvd-skivan låter sig villigt avtittas i digitala Sony Bravia via dvd-spelaren LG RC7000. Bildskärpan bibehålls i dvd-formatet.

Inga kommentarer: