söndag, juli 01, 2007

För över vinylplattor till datorn

Vinyl blir digitalt medan du lyssnar.

Ions usb-skivspelare Turntable är storsäljare hos Firebox.com. Att ingen har tänkt på det förut. Den här nätta lilla usb-skivspelaren har ett inbyggt program som låter dig omvandla gamla vinylplattor till digital form. Medan du lyssnar.

Nu är det enklare än någonsin att föra över vinylplattor till datorn. Du behöver bara koppla in en sladd. Krångel med sladdar, ljudkort och boxar, som ska kopplas mellan stereon och datorn, har avskräckt många från att föra över sina gamla favoriter till datorn. Nu finns inga ursäkter längre.

För att det ska fungera krävs att man installerar ljudredigerings- och inspelningsprogrammet Audacity - ett gratisprogram som följer med på cd-skiva i paketet. Och det fungerar på både Windows och Mac. Musiken kan man få i formaten mp3 och wav. Skivspelaren klarar 33 and 45 rpm, samt har med hjälp av programvara stöd för 78 rpm. Med Audacity kan du dessutom kan tvätta ljudet och därmed förbättra ljudkvaliteten. Även om det påståendet skulle mötas av högljudda protester från en vinylentusiast.

Det hela är enkelt. Koppla in spelaren och starta programmet Audacity så är du igång. Sedan har du snart låtarna på datorn och kan bränna dem på cd. Eller konvertera dem till mp3 eller annat format. Du kan klippa i resultatet för att dela upp inspelningen på separata spår.

Hela härligheten kostar runt 180 euro. Det kan vara väl investerade pengar om du har en skön gammal skivsamling som ligger - men ingen skivspelare - eller aldrig orkar bry dig om att spela upp vinylplattor. En säljande steg för steg-instruktion med bilder hittar du på Firebox.

Jag har själv en anspråkslös samling vinylplattor som jag inte har för avsikt att skilja mig från. Men på äldre dagar så har jag blivit mer bekväm. Så att vända på skivan efter 15-18 minuter lockar inte så mycket längre. Både stereoanläggning (Kenwood Receiver KR-5160) och skivspelaren (Kenwood Turntable KD-2033) ligger kvar på hyllan. Orörda. Allt sedan 1988.

Jag vill så gärna passa på att digitalisera mitt skivmaterial medan jag fortfarande har mina gamla apparater kvar. Och medan de ännu fungerar. Då kan jag spela upp musiken med dagens teknik. Ja, det känns som en riktigt god idé.

Inga kommentarer: