onsdag, juli 18, 2007

Gizmo Project är en nytänkare

Jag behöver både Skype och Gizmo.

Med ip-tjänsten Skype både ringer och chattar jag gratis mellan två datorer. Men det förtretliga med Skype är att jag inte kan kommunicera med vänner och bekanta på konkurrerande ip-tjänster. I synnerhet inte med ungdomar som föredrar Windows Live Messenger för dens fenomenala fildelningsegenskaper.

Så då måste jag alltså kunna använda båda två - sida vid sida?

Det är inte helt oproblematiskt.

Skype-konkurrenten Gizmo Project är en nytänkare. Med Gizmo kan jag ringa och chatta med alla som har Google Talk - om jag så vill. Programmet bryter hela tiden flera murar till sina konkurrenter. Med Gizmo Project kan jag numera också prata och chatta med alla som har Windows Live Messenger - eller fornstora eleganten Yahoo Messenger. Verkligen praktiskt.

Skype erbjuder visserligen gratis nätsamtal, men tjänar pengar på avgiftsbelagda tilläggstjänster. Väljer jag istället Open Source-konkurrenten Gizmo blir även samtal till vanliga mobila och tråduppkopplade telefoner gratis. Jag ringer gratis till 60 länder - också Finland och Sverige, och Portugal. Den enda haken är att den jag ringer också måste registreras som Gizmo-användare. Men det är gratis. Det är faktiskt inget problem. Med lite fusk kan jag själv registrera aktiva samtalsparter.

Jag kör programmet Gizmo Project på en helt vanlig internetuppkopplad dator och pratar sedan via headset. Men tyvärr inte via min fina kombitelefonlur. Annars går konferenssamtal, personifierad röstbrevlåda och bandning av samtal hur bra som helst. Videosamtal erbjuds inte - men det är ingen stor brist. Men det är möjligt att skicka textmeddelanden. Telefonsamtal till eller från fasta och mobila telefoner kostar - precis som i SkypeOut/SkypeIn.

VoIP (Voice over IP) växer snabbt. Skype använder ett eget stängt protokoll istället för den öppna standarden SIP (Session Initiation Protocol). Med öppna standarder kan jag använda min favoritklient och ändå kommunicera med alla andra. Det är så e-posten fungerar och jag ser det som en självklarhet att det ska bli så för VoIP också. Den stora fördelen är att Gizmo Project använder den öppna standarden SIP för VoIP. Även för Gizmo-chatten används ett öppet protokoll. Precis som det ska vara alltså.

Men Gizmo Project löser dock bara öppenheten mellan Skype-konkurrenterna. Jag kan inte kommunicera mellan Skype och Gizmo. Så då måste jag alltså kunna använda båda två - sida vid sida? Och det är inte helt oproblematiskt.

Inga kommentarer: