fredag, juli 27, 2007

Ubuntu för en valhänt människa

Jag beställer en färdig Ubuntu-cd.

Min väg till Linux syns bli lång, slipprig och törnebeströdd. Jag tvingas konstatera att jag varken bemästrar nedladdning eller cd-bränning. Inte när det är fråga om Linux.

Nåja. Skam den som ger sig. Jag har varit in på nätshoppen på Linuxcomp.net i Finland och beställt en färdig cd-skiva. Priset 7 euro är inbetalt på nätshoppens bankkonto i ett nafs. En färdig cd-skiva med Ubuntu 7.04 (i386) kommer på snigelposten.

Dagen efter inbetalningen. Faktiskt. Det är en komplett installations-cd på 697 MB. Med färdigt uppackade mappar och filer. Och tryckta instruktioner på cd-fodralet. Samt en fin presentation och introduktion på Windows - med ytterligare instruktioner. Ingenting oöverkomligt för en van Windows-användare. Och det är faktiskt en live-cd. Omstart av datorn. Ubuntu 7.04 startar upp från cd utan problem.

Jag har färdigt en en säkerhetskopia av Windows-partitionen på hårdskivan avspeglad på nätdisken. Och så gör jag en säkerhetskopia på hårddisken av Ubuntu-skivan. Som jag bränner till en ny cd-kopia. Men. Det blev ingen boot-cd av den. Jag bränner en cd-/cd-kopia direkt i Nero Express. Och nu! Nu blev det en fungerande boot-cd av den.

Installationen av Ubuntu 7.04 är inte alls oöverkomlig. Guidningen är lika fin som i Windows. Men i de fall ordbruket avviker från Windows får jag ta till gissningar - på egen risk. Med fjärilar i magen låter jag Ubuntu fixa till sina partitioner på hårddisken. Samt ordna om Windows-partitionen. Fällor med risk för Windows-utrotning presenteras men jag står på mig. Och lyckas. Jag får faktiskt till stånd en dator med Dual Boot. Med valbar uppstart med MS Windows XP eller Ubuntu 7.04 Feisty Fawn.

Omstart av datorn. Ubuntu och Windows kör checkdisc på varsinna delar av hårddisken. Omstart på nytt. En svallvåg på 72 uppdateringar tränger på. Automatiskt faktiskt. Fixar av programfel och säkerhetshål i Ubuntu 7.04. Omstart igen. Jag fixar till layouten på Ubuntu-arbetsbordet. Webbläsaren Mozilla Firefox finns. Kontorsprogrammet OpenOffice finns. Grafikprogrammet Gimp finns. Jag installerar e-postklienten Mozilla Tunderbird från on-line programbanken, repositoren.

Linux-operativsystemet Ubuntu anses vara perfekt för dem som skriver, surfar eller lyssnar på musik med datorn. Gillar man att redigera bilder tagna med digitalkameran blir det heller inga problem. Det ska kollas.

Inga kommentarer: