söndag, juli 22, 2007

Spegelkopia av datorns hårddisk

Nostagitripp till webbens barndom.

Behåller man datorn några år är sannolikheten stor att man någon gång kommer behöva installera om operativsystemet, inte minst om en hårddisk går sönder. Det är jobbigt att förlora viktiga filer vid en datorkrasch. Att installera om Windows och alla programmen med alla uppdateringarna och inställningarna är tidskrävande. Gratisprogrammet Drive Image XML är ett smart program som hjälper mig med detta. Det låter mig skapa en exakt kopia av innehållet på datorns hårddisk.
Inklusive Windows och alla inställningar.

Att byta upp sig till en ny dator på Windows XP behöver inte heller betyda en total och tidsödande ominstallation av Windows och alla programmen. Drive Image Xml flyttar samtliga program och andra typer av filer, även sådana som är gömda av operativsystemet. Men. En migration till en dator på Windows Vista kräver säkert utförligare förberedelser.

Upphovsmannen till Drive Image XML har inte lagt särskilt mycket krut på det grafiska. Grafiken bjuder på en nostagitripp till webbens barndom (1994). Men programmet är i gengäld stabilt och väl fungerande. Om min dator eller hårddisk kraschar kan jag snabbt och enkelt återställa allt. Drive Image XML gör jobbet på bästa sätt, även om en finsmakare kanske skulle önska sig mer intuitivt gränssnitt.

För att ha riktig nytta av Drive Image XML har jag en extern Maxtor-nätdisk kopplad till datorn. Visserligen kan jag alternativt spara hårddiskkopian på en avgränsad del av hårddisken om jag vill. Men skulle hela hårddisken krascha så försvinner även säkerhetskopian.

Om datorn eller hårddisken kraschar för jag normalt datorn till it-verkstaden. Datorn återställs i de flesta fall till det läge den var i när den köptes. Jag kan alternativt själv köra min egen Recovery CD. Återställningsskivan (Recovery CD) blåser också ut allt innehåll på hårddisken och återställer datorn till det läge den var i när den köptes.

Fördelen med Drive Image XML är att jag slipper lägga in alla, efter kraschen eller datorköpet, installerade program igen vid en eventuell ominstallation. Och jag slipper dessutom på nytt lägga in alla Microsoft & Co säkerhetsuppdateringar. Utöver att jag kan flytta allt innehåll över till en annan hårddisk kan jag också att återskapa enstaka filer från kopian. I och med att kopiorna lagras i ett öppet filformat (.xml och .dat) kan de öppnas och bearbetas även av andra program.

Gratisprogrammet Drive Image Xml fungerar under Windows XP eller Vista. Det kräver en rätt nyter dator. Minst 256 megabyte centralminne.

Eftersom säkerhetskopiering är tämligen resurskrävande låter jag datorn stå för sig själv en tid. Jag är förberedd på att låta den stå över natten. Men min spegelkopia kommer till på knappa timmen. Så klart. Jag har endast utnyttjat 12% av befintliga 149 gigabyte.

Inga kommentarer: