onsdag, maj 23, 2007

Säkra filer med Maxtor Backup

Jag vill inte mera riskera viktiga filer.

Att det är viktigt att regelbundet göra säkerhetskopior på sina filer kan nog inte poängteras. De flesta av oss slarvar med det, något som vi bittert får ångra den dag då olyckan är framme.

Och Windows NT Home Edition har ju ingen säkerhetskopiering färdigt installerad. Nu betyder det ingenting. Den externa Maxtor Shared Storage minnesenheten har ett utmärkt backup-program. Och med ett bra program är det inte heller någon tidskrävande eller komplicerad manöver, då det mesta kan göras med automatik.

Jag kan fritt bestämma vilka av datorerna i hemmanätet som får vara med och dela på säkerhetskopieringen på den gemensamma nätdisken. Datorn kan t.o.m. vara en MacBook Pro på Mac OS X.

Det första jag gör är att jag väljer vilka filer som ska säkerhetskopieras. Jag kan välja enstaka filer eller hela mappar. Väljer jag hela mappar kan jag utesluta enstaka filer eller enstaka undermappar. Kort sagt, jag kan välja exakt vad som ska säkerhetskopieras - ned i minsta detalj.

Jag sparar säkerhetskopiorna på den nyuppståndne externa nätdisken, Maxtor Shared Storage II 320GB. Föregångaren MSS-300GB gick hädan och byttes ut vid garantiservicen för en tid sedan. Säkerhetskopieringen kör jag ändå manuellt. Den kan dock vid behov schemaläggas och köras automatiskt med jämna intervall - dagligen - veckovis - månadsvis. Lager på lager med smarta säkerhetskopieringar.

Nätdisken har dessutom en alldeles egen IP-adress. Webbadressen ligger till mitt förfogande på internätet och jag kan nå den med en webbläsare - varifrån som helst. Allt på ett och samma ställe. Bild- och fotomaterial. Musik och videosnuttar. Dokument- och programbibliotek. Valet är mitt. Enbart IP-adressen räcker förstås inte för uppkopplingen. Webbservern på Maxtor kräver inloggning med mitt användarnamn och lösenord. Och hackarna har det kämpigt med brandväggen i Zyxel Prestige HW-routern. En relativt snabb bredbandsuppkoppling är till stor fördel om jag t.ex. vill sticka mig in på en cafédator och telefonera - och lyssna på Mariza.

Inga kommentarer: