måndag, maj 14, 2007

Mobila program för cafédatorn

Dina program används på dina villkor! Var som helst!

För dig som vill arbeta med dina egna program och dokument, oberoende av vilken dator du använder, är ett mobilt U3-fickminne som t.ex. Sandisk Cruzer Mikro USB Flash Drive en praktisk lösning. Och om du dessutom föredrar alternativ till Microsofts program så är U3-fickminnet en strålande lösning. Jag har försett min USB-pinne med office-sviten OpenOffice.org. Och alla office-dokumentena följer med - och uppdateras - i fickminnet.

Det är förresten samma USB-pinne som jag använder för mobil it-telefonering med Skype.

Webbläsaren Mozilla Firefox och e-postklienten Mozilla Thunderbird tävlar med det fenomenala kombinationsprogrammet Opera. I mitt tycke är nämligen både webbläsaren och e-postklienten i Opera bättre än Mozillas alternativprogram. Opera har använt flikar i webbläsaren långt före Firefox - och e-postklienten kunde tagga meddelanden före Thunderbird. Men oberoende om jag använder Mozilla eller Opera så följer webbläsarens favoriter med i fickminnet. Likaså e-postklienternas meddelanden - samt adressböckerna. Alla inställningar är som hemma. Mycket praktiskt.

Det finns en mängd U3-program att använda - eller att prova på. Pdf-läsprogrammet Foxit Reader och bildvisningsprogrammet IrfanView är med på USB-pinnen för säkerhets skull - för att garantera läsbarheten av e-postens bilagor. Jag har tagit in några program för närmare studier. Bilredigeringsprogrammet XnView verkar smart. Och HP Photosmart Essentials fotoalbumprogram är en gammal bekant. Det enda jag saknar är en mobil Media Player. De flesta programmen uppdaterar sig lekande lätt till nya versioner. Några, bl.a. OpenOffice, kräver att den gamla versionen först ska avinstalleras innan man kan ladda ner och installerar den nya.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har användt ett U3 minne i ett år och det fungerar perfekt. Jag har mina bokmärken och adressbok i E-posten med mig hela tiden oavsett vilken dator jag använder.Open24Webtool