söndag, maj 13, 2007

Digital fotofest på kommande

Digital systemkamera för nybörjare!

O, vad jag är nöjd med digitala slr-kameran Olympus E300. Olympus sänkte år 2005 priset (970 euro) på systemkameran så att jag s.a.s. fick på köpet ett maffigt teleobjektiv. Objektiven matchar varandra väl. Med vidvinkelobjektivet (14-55 mm) kan jag ta perfekta vardagsbilder och med telelinsen (40-150 mm) kan jag experimentera med skärpedjupet, t.ex. när jag tar porträttbilder - eller närbilder - eller leker paparazzi och tar bilder på grannfruarna.

Det här är faktiskt en riktigt bra digital nybörjarkamera. Upplösningen är 8 megapixel (3264 x 2448 pixel) vilket mer än nog räcker till för mig.

Färgerna är utmärkta och likaså skärpan i bilderna. Men så bra anti-skakningssystem har kameran inte att den skulle klara av mina gammelmanshänder. Manfrottos 390-stativ kommer väl till pass. Olympus E300 har flera motivprogram än jag har hunnit prova på. Och vid manuellt läge kan jag hålla på och experimentera resten av mitt liv.

Med systemkameran ser jag i den optiska sökaren vad jag får på bilden. Det är en stor fördel tycker jag. Lcd-skärmen använder jag bara för att snabbkolla tagningarna. Och även om jag gör massor med omtagningar så räcker Lexars 512MB CompactFlash-kort till. Närgranskningen av fotona, direkt på minneskortet, går som en dans på den stationära Scaleo-hemdatorns stora HP W20-bredbildskärm.

Inga kommentarer: