fredag, juli 20, 2007

Linux är inte av denna världen

Hur jag än gör så laddas Windows.

Min väg till Linux syns bli lång, slipprig och törnebeströdd. Jag har en solid rutin i att ladda ned program på nätet. Det känns därför naturligt att ta till en helt egenhändig lösning. Som är gratis dessutom. Nedladdningen av Ubuntu (ubuntu-7.04-desktop-i386.iso) går alldeles utmärkt. Efter 50 minuter har jag en iso-fil på 698 MB på hårdskivan.

Följande steg är att bränna iso-filen på en data-cd.

Brännarprogrammet Nero Express är inte heller främmande. Det är bara att sätta in en tom cd-skiva och starta upp Nero Startsmart. Och efter 10 minuter har jag iso-filen på data-cd. Och en snygg bild på cd-fodralet.

Jag kollar detaljer om hur man kommer igång med Ubuntu-installationen. Det är alltså bara att sätta in cd-skivan - och släcka datorn - och starta upp den på nytt. Men. Hur jag än startar om så laddas MS Windows XP. In i Setup. I stationära Scaleo (Tab, Del) var cd-boot färdigt aktiverat. Så också i bärbara Amilo (F2). I Amilo finns t.o.m. valbar boot-möjlighet (F12, Esc). För säkerhets skull fixar jag till Setup (för cd-boot) en gång till. Men. Hur jag än startar om så laddas datorn upp med MS Windows XP.

Jag bryr mig inte om att ladda ned Ubuntu på nytt. Men jag bränner till provs en ny version som s.k. startbar-cd istället. Ja. Någonting startar nog upp. Men vid det skedet som jag blir avkrävd en diskett kastar jag in handduken. Jag konstaterar att jag varken bemästrar nedladdning eller cd-bränning. Inte när det är fråga om Linux-operativsystemet Ubuntu 7.04.

Nåja. Skam den som ger sig. Jag går in på nätshoppen på Linuxcomp.net i Finland och beställer en färdig cd-skiva. Priset 7 euro är inbetalt på nätshoppens bankkonto i ett nafs. En färdig cd-skiva med Ubuntu 7.04 (i386) är på kommande på snigelposten.

Inga kommentarer: