onsdag, april 09, 2008

Windows Vista: Femte dagen

Ronja Rövardotter i DivX-format.

Bärbara Vista-datorn har förutsättningar till att bli digitalt nöjescentrum. Den visuella dimensionen dominerar faktiskt hemmets nöjesliv.

Jag laddar ner och installerar den fenomenala fotoassistenten Google Picasa. Kabeln till fickkameran Olympus Digital 800 pluggas i datorns usb-port. Windows Vista känner genast igen kameran och installerar drivrutinerna till minneskortet.

Fotoassistenten Picasa erbjuder sig till första alternativ att importera foton från kameran till bildmappen på hårdskivan i Vista-datorn

Uppgraderingsversion av multimediaprogramsviten Nero 7 Premium installerar sig problemfritt som fullversion i Windows Vista. Videoredigeringsprogrammet Nero Vision 4 startar snällt och jag putsar till den inbandade Clint Eastwood-filmen. Men istället för att bränna den på dvd-skiva exporterar jag den redigerade filmen A Fistfull of Dollars på Vista-datorns hårdskiva i videoformatet mpeg-2 (16:9 2,05GB). Detektering och generering av scener, redigering och export är klart på 10 minuter.

I och med installationen av Nero 7 Premium ärver musik- och filmuppspelaren Windows Media Player läsfunktionen för mpeg-2-filformat. Mycket praktiskt.

Jag tar ibruk Nero Home Media Center med externa digi-tv-mottagaren Anysee, skannar in de digitala tv-kanalerna och testar framgångsrikt inbandningsfunktionen i Nero Home med en påskveckans repriser på August I och II. Och nu har jag äntligen August Strindberg-filmerna i skärmfyllande vidbildsformat. På en halvtimme redigerar jag filmerna i Nero Vision 4 och exporterar de putsade kopiorna på Vista-datorns hårdskiva i videoformatet mpeg-2 (16:9 3,9GB). Nero 7 Premium bränner min första dvd-filmskiva på Windows Vista. Men utan Yle-kanalens dvb-textning. Nero Home Media Center visar inte texten i Live TV, och texten låter sig inte heller bandas med på videokopian. Som inte heller i Nero 7 Premium i Windows XP.

Jag hittar jag Astrid Lindgren-filmen Ronja Rövardotter i divX-format på fildelningssajten Pirate Bay. Det ger mig förevändning att ladda ner och installera opensource gratisprogrammet, multimediaspelaren Miro Internet TV. Tvåtimmarsfilmen laddar sig ned i BitTorrent-kompisnätverket (i realtid) i videoformatet divX (mpeg-4, 16:9 1,0GB). DivX-filmen spelar upp sig problemfritt i Miro - och likaså i Nero ShowTime (online-aktivering av tredjeparts-programmet).

Windows Media Player 11 spelar inte automatiskt upp divX-filmen men påtalar uppdatering via installation av gratisprogrammet DivX for Windows 6.8. I och med installationen av DivX Player ärver Windows Media Player - och helt överraskande också mediaspelaren RealPlayer 11 - läsfunktionen för divX-format. Mycket praktiskt.

Inga kommentarer: