onsdag, april 02, 2008

Windows Vista: Fjärde dagen

Fistfull of Dollars bandas i mpeg-2.

Bärbara Vista-datorn är nu ett mångsidighetsunder i trådlös nätuppkoppling. Datorn är trådlöst wlan-uppkopplad på hemmanätverket. Och stundom trådlöst uppkopplad på det mobila 3g-bredbandet.

Fildelningen är aktiverad på hemmanätverket. Jag konfigurerar framgångsrikt multifunktionsskrivaren HP PSC 2355 till delad skrivare.

HP PSC 2355 är också konfigurerad lokalt på bärbara Vista-datorn men fysiskt är skrivaren fast kablad till lotshustruns bärbara XP-dator Amilo. Jag konfigurerar därtill multifunktionsskrivaren HP OfficeJet Pro 1170c till alternativ delad skrivare. Fysiskt är gammelskrivaren fast kablad till stationära XP-datorn Scaleo.

Men - delade HP OfficeJet 1170c går inte med på att skriva ut för Vista-datorn. Gamylen betjänar problemfritt bärbara XP-datorn Amilo som delad skrivare - men inte Vista-datorn. En titt in i gammelskrivarens egenskaper avslöjar att stationära XP-datorn Scaleo stöder HP-utskrifter med drivrutiner för Windows NT, 2000 och XP - men inte för Windows Vista. En titt in i bärbara XP-datorn Amilo visar att den inte heller känner till HP-stöd för Windows Vista. Men - bärbara Amilo betjänar Vista-datorn med delad HP PSC 2355 skrivare trots det. Nåja - jag använder väl då den virtuella pdf-skrivaren i Vista-datorn som yttersta utskriftsreserv.

Problemet kan eventuellt bero på att jag inte har HP Officejet Pro 1170c installerad som lokalskrivare på Vista-datorn? Men - jag har en speciell printerkabel i skattlåren - Aten Usb Parallell Printer Cable. Usb-plugg för datorn och centronics-plugg för gammelprintern. Drivrutin finns på CD-skiva (original: Windows XP). Jag tror att jag en dag i framtiden provar på att koppla gamylen HP OfficeJet Pro 1170c till nya bärbara Vista-datorn. Ett mångsidighetsunder som HP OfficeJet Pro 1170c kan aldrig bli gammaldags?

Portabla Anysee installeras till extern digital-tv-mottagare för Vista-datorn. Jag använder inte installationsprogrammet på CD-skivan (original: Windows XP) utan laddar istället ner en mera Vista-kompatibel programversion från internet. Anysee-dosan kopplas med fast antennkabel till villanätet. Installationen och kanalskanningen går problemfritt. Epg-programtablån är bruksklar för avtittning av digital-tv inom en halvtimme.

Grafikinställningen på Windows Vista Home Premium degraderas automatiskt (tillfälligtvis) till Anysee-kompatibla Home Basic. Ett gott exempel på automatiska kompatibilitetsmodifieringar i Windows Vista.

Jag pluggar i nyinköpta minnestickan Kingston DataTraveler USB Flash drive 4GB (17 euro). Windows Vista känner igen Kingston-minnet och påtalar mitt godkännande för en optimal ReadyBoost-konfiguration på 3,72GB.

Inbandningen av tv-kvällens Clint Eastwood-klassiker, A Fistfull of Dollars, kan börja. Dryga två timmar senare har jag en oredigerad råkopia (2,2GB) i ypperlig, ryckfri bredbildskvalitet (16:9) i videoformatet mpeg-2. Dock utan Yle-kanalens dvb-textning. Anysee-programmet visar visserligen dvb-textningen i Live TV men texten låter sig inte bandas med på videokopian (som inte heller i Windows XP).

Uppdatering:

En automatisk Vista-uppdatering av Anysee-programvaran ser till att den tillfälliga automatiska degraderingen av grafikinställningen till Anysee-kompatibla Home Basic går Vista-korrekt till.

Uppdatering:

Det trådlösa Nemi-konceptet kompletteras med en bluetooth-mus. Logitech V470 Cordless Laser Mouse Bluetooth. Min installation på gehör haltar. Musen ska vara påkopplad då drivrutinerna installeras från CD-skiva. Bluetooth-skannern låter sig paras via en extra av- och påkoppling av musen.

Inga kommentarer: