onsdag, mars 26, 2008

Windows Vista: Tredje dagen

It-betjänten bokas in för hembesök.

Vista-datorn i familjeversion med Office 2000-programsvit är bruksklar. Genomgången för hand av uppdateringar för Office 2000 i Windows Vista är klar. I praktiken saknas uppdateringar från 2008.

Grafikprogrammet PaintShop Pro 6.02 låter sig installeras från CD-skivan (original: Windows NT). Bildbehandlingen fungerar normalt men programmet protesterar vid uppstarten om ett par registeruppdateringar som det inte klarar av i Windows Vista.

Jag tar RealPlayer 11 i bruk och bandar in webb-tv från Yle Teema. En halvtimmessnutt med Lasse Pöysti som guide i sin karelska hemstad Sordavala. Lotshustrun har missat live-avsnittet och avtittar förnöjt inbandningen på Vista-datorns bredbildsskärm.

Musiken på Enyas CD-album (Shepherd Moons) låter sig snällt rippas (piratkopieras). Jag importerar musiken i mp3-format på multimediaspelaren Windows Media Player. Samma musik låter sig importeras i aac-format på Apples musikspelare iTunes.

De fortsatta försöken med det integrerade 3g-kortet för trådlöst 3g-bredband misslyckas. Bägge SIM-korten (Elisa, Sonera) fungerar. Elisas SIM-kort skannar in Elisas 3g-nät men operatören vägrar uppkoppling. Soneras 3g-nät låter sig inte ens skannas in med Soneras SIM-kort. Jag skickar e-post med problembeskrivning till Dells Live Support i Finland. Dells it-betjänt ber mig i svarsposten kolla positioneringen av 3g-kortets antennkablar. Inga synbara problem går att konstatera med mina ögon. Jag kollar utan bättre resultat trakter med garanterad 3g-täckning (Elisa, Sonera). It-betjänten bokas in för hembesök.

Jag kopplar upp Vista-datorn på hemmanätverket och aktiverar fildelningen. Konfigurationen i Vista är, om möjligt, ännu enklare än i Windows XP. Jag installerar nätdisken (320GB) Maxtor Shared Storage från CD-skivan (original: Windows XP). Vista-datorn kopplar snällt upp sig till den externa Maxtor-nätdisken och låter mig göra en säkerhetsuppdatering (Backup) av kritiska mappar.

Uppdatering:

Dells it-betjänt sticker sig in redan påföljande dag. 3g-kortet byts ut för säkerhets skull. Operatörslistan i 3g-programmet uppdateras med Elisa-profil. Men när ingenting annat hjälper avinstalleras 3g-kortets drivrutiner och ersätts i online med 3g-drivrutiner av Vodafone. Elisa-profilen finns färdigt på Vodafone-operatörslistan. Elisas SIM-kort skannar in Elisas 3g-nät och operatören godkänner uppkopplingen på 3g-bredbandet. 3g-uppkopplingen är realitet. Jag returnerar Soneras SIM-kort till shoppen och säger upp det alternativa 3g-abonnemanget med Sonera.

Inga kommentarer: