söndag, mars 09, 2008

Konfliktsfyllda applikationer

Browsern blir tiofallt snabbare.

Jag brukar ibland installera programvaror för att få en bättre bild av funktionerna - och nyttan. För det mesta är jag ganska försiktig av mig och jag väntar gärna på flera positiva referenser innan jag själv provar mig på något nytt. Datorprogram stör i regel inte andra installerade program. Med undantag av sinsemellan agressiva antivirusprogram.

Det är med största spänning jag installerar gratisprogrammet ThreatFire Antivirus.

Till komplement åt det installerade antivirusprogrammet i stationära Scaleo-datorn. Jag är riktigt förtjust och förväntansfull över den utlovade extra säkerheten.

ThreatFire AntiVirus är ett gratis antivirusprogram som inte fungerar som vanliga. I stället för att använda sig av så kallade definitionsfiler, vilka innehåller information om hur virus ser ut och fungerar, försöker ThreatFire hitta nya skadliga program baserat på hur datorn beter sig. Gratisprogrammet ligger i bakgrunden och kontrollerar program som körs. Genom att följa aktiva programs mönster, kan ThreatFire upptäcka virus, eller andra farliga program (malware) - innan mitt installerade antivirus gör det.

ThreatFire Antivirus uppdaterar sig dagligen och det kommenterar entusiastiskt vad andra program hade för hyss för sig. Men så en dag kommer en ThreatFire-uppdatering som försätter programmet i totalt baklås. Jag reagerar med att avinstallera ThreatFire Antivirus. Någon dag senare upptäcker jag att antispionprogrammet Windows Defender upphört med sina uppdateringar - samma dag som ThreatFire avinstallerats.

Jag har inte enbart positiva erfarenheter av Systemåterställning. Därför väljer jag att av- och ominstallera Windows Defender. Det fungerar. Uppdateringsfunktionen i Windows Defender fungerar klanderfritt efter omsinstalleringen.

Nu börjar jag misstänksamt snegla på Apples gratis webbläsare Safari 3 Beta. Samma dag som jag installerar Apples webbläsare slutar Windows Live OneCare Safety Scanner nämligen att fungera. Av- och ominstalleringen av webbtjänsten avbryts av samma felmeddelande som själva programkörningen.

Min favoritwebbläsare Internet Explorer får i samma veva problem med att stänga fönster med flera öppna flikar. Efter första Safari-uppdateringen slutar back-funktionen i Internet Explorer att fungera (mellan Blogger-sidor). Efter sista Safari-uppdateringen får Internet Explorer problem med att öppna nya sidor. Fenomenet begränsar sig inte enbart till webbläsaren Internet Explorer. Mozillas webbläsare Firefox har också problem.

Uppmuntrad av framgångarna med Windows Defender avinstallerar jag Apples webbläsare Safari 3 beta (51MB). Efter det av- och ominstallerar jag webbläsaren Internet Explorer. Den långa varningslistan med programbindningar till Internet Explorer får mig att tveka med avinstalleringen. De viktigaste programbidningarna återupptar dock sin funktion efter ominstalleringen av Internet Explorer.

Internet Explorer repar sig. Inga problem med att stänga fönster med flera öppna flikar. Inga problem med att öppna och stänga nya fönster. Och som bonus ritar Internet Explorer upp webbsidorna tiofallt snabbare än tidigare. Back-funktionen i Internet Explorer (mellan Blogger-sidor) fungerar dock inte.

Inga kommentarer: