onsdag, november 28, 2007

Internet Explorer är klart bäst

Jag fuskar ibland utanför Windows.

Windows Vista är i mycket en blåkopia av Mac OS X Leopard.

När Apple valde att gå över till intel-processorer blev Mac och Pc hårdvarumässigt samma sak. Apple har till och med stöd för Windows XP och Windows Vista i Mac OS X Leopard.

Så nu behöver jag inte välja längre. Om jag anser mig ha råd är det bara att köpa en Mac och en Vista-licens så får jag det bästa av båda världarna: läckert designad hårdvara och tillgång till applikationer på både Windows Vista och Mac OS X Leopard.

Men eftersom jag har ett fungerande system på Windows XP idag så finns det inga större anledningar att självmant byta till Windows Vista. Än mindre anledningar har jag att byta bort mig från Windows-världen.

I Windows-världen är webbläsaren Internet Explorer fortfarande en självklarhet. Firefox och Internet Explorer har faktiskt implementerat så många funktioner från varandra att det snart är egalt vad jag - konsumenten - väljer. Microsoft har kommit långt med att implementera det bästa av de finesser som konkurrenterna har introducerat de senaste fem åren. Webbläsaren Internet Explorer har i vardagens väsentligheter hunnit ifatt Opera och Firefox. Och i vissa finesser t.o.m. förbi.

Jag anser med fog att webbläsaren Internet Explorer 7.0 är klart bäst. Den är trygg - jag kan lita på att det jag ser på bildskärmen är så som producenten har menat att ska synas. Med några få undantag produceras alla världens nätsidor för avläsning med Internet Explorer.

Internet Explorer 7.0 är smart - jag får en förhandsgranskning av utskriften som starkt påminner om innehållet på bildskärmen - och jag kan dessutom direkt välja den sida som jag har på bildskärmen för utskrift på papper. Det kan jag inte med andra webbläsare.

Jag tar ibland grafiska arkivkopior med skärmdumpar på hela webbsidor. Men jag föredrar faktiskt att säkerhetskopiera webbdokument med virtuella pdf-skrivare. Det är den främsta orsaken varför jag kräver en pdf-fil som i utskrift starkt påminner om innehållet på bildskärmen. Och det lyckas bäst med Internet Explorer 7.0 - i Windows-världen.

Den nära kopplingen till Utforskaren i Windows ger mig fenomenala verktyg i jobba i bekväma och praktiska arbetspass - mappar med provisoriskt inplockade bokmärken, favoriter - för närmare bekantskap av surfplocken vid en passligare tidpunkt. Arbetsprocessen påminner om det som kan göras med bl.a. Read It Later-tillägget i Firefox. Men i Internet Explorer behöver jag inte slänga surfplocket på sophögen. Jag behöver heller inte såsa till Favorit-mappens innehåll med gamla surfminnen. Jag har helt enkelt en extra arkivmapp för historiska favoriter som inte syns i webbläsaren Internet Explorer - men nog i Utforskaren. Med en dubbelklick på länkfilen i arkivet i Utforskaren öppnas sajten i webbläsaren. Mycket praktiskt. Det kan jag inte med andra webbläsare.

Även om jag rutinmässigt använder Internet Explorer så använder jag regelbundet också - webbläsaren Mozilla Firefox 2.0.0.11 - och webbläsaren Opera 9.24 for Windows - dock inte ännu webbläsaren Mozilla Firefox 3.01b eller webbläsaren Opera 9.50b for Windows - men numera nog webbläsaren Apple Safari 3.0.2b for Windows.

Alternativen till Internet Explorer 7.0 blir på riktigt aktuella för mig först då jag fuskar utanför Windows-världen. I samband med portabla usb-program kan jag bara välja Opera eller Firefox. I Linux-världen kan jag bara välja mellan Opera och Firefox. I Mac-världen kan jag bara välja Safari - eller Opera och Firefox.

Tilläggsprogrammet IE Tab gör att Firefox tekniskt sett kan tävla i användbarhet med webbläsaren Opera - i Windows-världen. Likaså i användningen av portabla webbläsare som usb-program. Men i Linux- och Mac-världen känns webbläsaren Opera mera förutsägbar och betydligt tryggare än Firefox.

1 kommentar:

paradox55 sa...

När IE7 fixar CSS ordentligt så kanske jag kan tänka mig använda den...som det är nu är Firefox mycket bättre på att rendrera CSS...

Att det inte finns alternativ till FF och Opera är väl inte så välunderbyggt.

Konqureror är ju faktiskt ett alternativ(den webbläsare som safari bygger på) Dessutom finns det en drös med andra webbläsare som använder Gecko som är Firefox rendrerare...