söndag, december 02, 2007

Koll på rättskrivning och stavfel

Ibland tar jag ett korrekt språkbad.

När jag söker på Google kollar sökmotorn stavningen på det jag skrivit in. Det här går också allmänt att utnyttja för att kolla hur ett ord stavas. Och jag gör det dagligt, eftersom det är så snabbt och enkelt. Är jag osäker, knappar jag in ordet i sökfältet.

Och om jag stavat fel kommer Google säkert att tala om det. Det fungerar utmärkt både på svenska och engelska.

Mestadels kollar jag i Google hur majoriteten skriver ett visst ord.

Finskspråkighetens inflytande gör att jag ibland faller i tveksamhet inför vissa ord. Jag tycker mig ha sett orden skrivas på vardera sättet. Eller på ingendera sättet. Är jag tillräckligt obeslutsam, knappar jag in orden i sökfältet och kollar vilket skrivsätt som får de flesta träffarna. Det fungerar utmärkt både på svenska och engelska.

Det är faktiskt rena lättjan att jag använder Google för stavningskoll. Bara för att det är så snabbt och enkelt. Om jag känner mig riktigt energisk så gör jag en korrektare djupdykning in i språkvård och översättningar i länkskafferiet. Det är språkbad så det förslår. Jag har två favoriter. Ibland granskar jag min svenskspråkiga text, eller enstaka ord, med den fenomenala nättjänsten TvärGranska. Ibland använder jag Tyda.se för ord- och stavningskoll - eller översättningar. Tyda.se är ett lexikon och en social mötesplats på nätet för alla språkbehov i svenska och engelska.

Skillnaden i sökresultaten mellan de stora sökmotorerna (exempelvis Google, Live, Yahoo) är obefintlig. På den grunden har jag inga större orsaker att överge Google. Utom då det gäller purt finska sökord. Och specifika sökträffar i finländska nätresurser. De stora sökmotorerna ger fantastiskt galna ordförslag till finska sökord. Helt oanvändbara för stavningskoll. Det är också glest med användbara sökträffar på finska nätresurser i de stora sökmotorerna. Och de få träffar som kommer presenteras sällan på den träfflistans första eller andra sida.

Den finska söktjänsten http://www.fi/ är annorlunda. Sökmotorn har optimerats för finska sökord - och för finländska nätresurser. Det betyder att jag i praktiken lättare kan hitta finlandsvenska sajter på www.fi - än på svenskinställda Google. Men - trots detta är Google mitt första alternativ i vardagen.

Inga kommentarer: