onsdag, december 05, 2007

Ubuntu i äkta produktionsmiljö

Det är inte så proffsiga jobb jag gör.

Det finns inga större orsaker för mig att överge operativsystemet Windows i min produktionsmiljö. Men en tilltagande kunnighet i Linux-operativsystemet Ubuntu väcker min nyfikenhet för frågan. Vilka är de största hindren i att flytta produktionsmiljön till Linux?

Jag ser hela hårdskivan (också windows-partitionen) i Ubuntu.

Säkerhetskopiorna på usb-minnesstickan (Lexar Media) syns både i Windows och Ubuntu. Och windows-filerna kan dessutom (med förbehåll) uppdateras via Ubuntu.

Jag jobbar mest på webbaserade online-applikationer. I Windows-miljön är webbläsaren Internet Explorer är klart bäst. Mitt bästa alternativ i Ubuntu är webbläsaren Opera 9.5 för Linux. Den klarar av mina webbaserade MSN- och Live-applikationer med äran. Paketinstallatören installerar Opera 9.5 för Linux lika automatiskt och elegant som windows-installatören.

Men Live-applikationerna på datorn är förbehållna windows-miljön. Med Wine kan jag kanske installera mina gamla Windows-program?

Jag bearbetar bildmaterial för bloggarna. Det fenomenala bildredigeringsprogrammet Paint Shop Pro 6.02 gör arbetet lekande lätt. Men det är ett windows-program. Och det är inte sagt att PSP 6.02 (anno 1998) mera migrerar till Windows Vista.

Det finns en ny version av bildredigeringsprogrammet Gimp 2.4. Både för Linux och Vista. Gratis dessutom. Gimp 2.4 har de flesta finesser som jag gillar i PSP 6.02. Men det är inte alls lika mänskligt - jordnära. Funktionerna är platta och kryptiskt fragmenterad - lite i samma stil som de proffsiga funktionerna i Photoshop. Men det är inte så proffsiga jobb jag gör. Jag prioriterar bearbetning som går enkelt och snabbt.

Men jag kommer att sakna den behändiga biblioteksfunktionen - ljusbordet i PSP6.02. Lyckligtvis behöver jag inte ens i Ubuntu avstå från den fenomenala fotoassistenten Picasa 2. Paketinstallatören installerar Picasa 2 för Linux (med Wine Tray System Adaptor) lika automatiskt och elegant som windows-installatören.

Mina favoritfunktioner i Windows finns också i Ubuntu. Jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan Drag'n Drop och Copy/Paste. Det betyder att jag är ganska nöjd med Utforskaren i Windows. Efter smärre justeringar (trädvy i sidopanelen) får jag ut samma service från Filbläddraren i Ubuntu.

Jag är också nöjd med textverktyget Notepad i Windows (Anteckningar). Det är inget problem att ha flera Notepad (textfiler) öppna - samtidigt. Men visst gillar jag också flikhanteringen i textverktyget EditPad Lite i Windows. Texthanteringsverktyget gEdit i Ubuntu påminner om EditPad Lite. Och justerad med en sidopanel för filnamnen är gEdit ett fullgott alternativ till Notepad.

Texthanteraren gEdit i Ubuntu arbetar i default med teckenkodningen Uft-8 (Unicode). Notepad i Windows arbetar i default med Windows 1252. Om jag slarvar med gEdit i Ubuntu så innebär konverteringen av filen i Notepad lite extra jobb. Texthanteraren gEdit i Ubuntu går dock med på alternativet att jobba med Windows-1252 (Ansi). Det är att rekommendera eftersom jag hanterar i samspel samma textfiler både i Windows och Ubuntu.

Jag laddar också upp filer (företrädesvis bilder) på Elisa-hemsideutrymmet på webben. Jag är en trogen användare av ftp-programmet Ws-Ftp i Windows. Men jag kan gott tänka mig att också gå över till gratis ftp-klienten FileZilla 3.0 i Windows. Då skulle jag ha samma program för filöverföring både i Windows och Ubuntu.

Referenskopior av flyktiga webb-dokument fixar jag med pdf-spökskrivaren i gratisprogrammet Cute Pdf Writer i Windows - som elektronisk utskrift i pdf-format. Pdf-funktionen finns faktiskt inbyggd i Unix-system - som Mac OS X och Linux/Ubuntu. Utskrifter av webbsidor är problematisk med webbläsare i Ubuntu. Webbläsaren Opera 9.5 för Linux klarar det behjälpligt - på samma sätt som Opera 9.5 för Windows - men inte alls lika tillförlitligt som webbläsaren Internet Explorer i Windows.

Lyckligtvis låter sig tillägget Screengrab installeras i webbläsaren Firefox i Ubuntu - på samma sätt som i Firefox i Windows. Firefox-tillägget Screengrab ger mig alternativet att ta skärmdump på en hel webbsida. I bildformatet png eller jpg.

Med facit på handen finns det faktiskt inga större orsaker för mig att överge operativsystemet Windows i min produktionsmiljö. Jag är i varje fall medveten om att jag inte skulle byta ut min produktionsmiljö till ett klart sämre alternativ - jag är imponerad av den tilltagande windows-närvaron i Linux-operativsystemet Ubuntu 7.04 Gutsy Gibbon.

Inga kommentarer: