fredag, augusti 24, 2007

En Live Writer för flera bloggar

En blek finlandssvensk seniorportal.

Lotsen har modererat och underhållit idégemenskapen och nätsamfundet Nätverket Seniorhuset på MSN Groups allt sedan 4.7.2000. Ambitionen var att med gratisverktyg skapa en seniorportal i stil med Seniornet Sweden eller Silvergenerationen. Men det blev bara en blek hägring av en finlandssvensk seniorportal.

Nyhetsarkivet flyttade 18.5.2005 till Windows Live Spaces och blev till webbloggen Nya Pressen på Seniorhuset. Det blev dock ingen självständig nyhetsbrunn av den.

Bloggen åtespeglar hägringar av andra bloggar på Seniorhuset. Jag har haft äran att sköta underhållet av bloggen på Nya Pressen på Seniorhuset sedan våren 2007 och snart ska jag väl också ta hand om uppdateringen av de hägrande länklistorna.

Windows Live Spaces är ett otroligt segt och tungrott verktyg. Trots att Microsoft slipat och effektiverat det ett otal gånger kräver Live Spaces oändligt tålamod under editeringsarbetet. Nu har jag dock laddat ned Windows Live Writer. I självförsvar, Det är ett speciellt program tillverkat av Microsoft som hjälper bloggare att skapa och ändra i bloggposter. Jag kan skapa mina poster offline och publicera dem vid ett senare tillfälle. Och inte bara i Windows Live Spaces. Live Writer ger stöd även för andra bloggplattformar. Programmet känner själv av plattformen och anpassar sig.

Live Writer synkroniserar autmatiskt mellan programmet och bloggen. Det suger åt sig samma tema som jag använder i bloggarna på Live Spaces och Blogger. Mycket praktiskt. Och publiceringen går blixtsnabbt. Jag publicerade de första posterna med Live Writer 8.8.2007. Jobbet är så enkelt och inbjudande att jag numera undviker att logga in mig på Live Spaces.

Bloggverktygen för att skapa och ändra i bloggposter på Blogger är så enkla och inbjudande att jag i princip inte behöver Live Writer för dem. För övningens skull skriver jag dock in valda bloggposter här i bloggen (På jakt med den obändiga söklusten) med ojämna intervaller. Faktum är att just denna bloggpost är skapad och editerad med Windows Live Writer. Mycket behändigt.

Uppdatering:

Vissa saker måste dock putsas till via Blogger:
- externa editorer, som Live Writer, ger ett större radavstånd i bloggposten
- Live Writer behöver en FTP-funktion för uppladdning av bildmaterialet
- etiketterna (Tags) i Blogger-molnet måste skapas i själva Blogger

Radavståndet återgår till det normala vid första uppdateringen via Blogger. Inlemningen av bilden går enligt Bloggers väntevärden och uppladdningen sker med den inbyggda ftp-över-webb -funktionen. Och etiketterna låter sig elegant plockas från Bloggers taggmoln.

Editeringen i Windows Live Writer är jobbigare än Blogger men mycket smidigare än Live Spaces. Det roliga med Live Writer är att den kan producera samma bloggpost på andra bloggplattformer. Med den specifika bloggens tema. Så här ser den publicerade originalposten ut på Nya Pressen på Live Spaces.

Inga kommentarer: