onsdag, augusti 15, 2007

Kloka kopior med virtuella CD

Jag har en inbyggd virtuell cd-räck.

Virtuella cd-skivor med program, musik med mera på hårddisken? Ja, det låter som en god idé. Då slipper jag kämpa med att mata in cd-skivorna ideligen.

Cd-skivor är bra på många sätt, men det är ganska jobbigt att hålla reda på dem när de blir för många i hög. Dessutom är det bökigt att mata in och mata ut dem när jag eller systemet ska komma åt innehållet på dem.
Som när min MS Office 2000 programsvit ska uppdateras.

Det billigaste men aningen krävande sättet att få till stånd virtuella cd-skivor är att använda Microsofts gratisverktyg:

Power Toys - Virtual CD-ROM Control Panel och iso-skrivprogrammet ISO Recorder. Med ISO Recorder skapar jag en image-fil (spegelkopia) i iso-format av cd-skivan på hårdskivan. Och med Virtual CD-ROM skapar jag en eller flera virtuella cd-enheter (t.ex. Y:) på datorn. Sedan är det bara att mata in och mata ut virtuella cd-skivor.

Installeringen av ISO Recorder går lätt. Efter det öppnar en höger musklick på en fysisk cd-enhet valmenyn med en extrarad (Create an image of CD). Installeringen av Virtual CD-ROM är mera krävande. Den förutsätter att jag kan flytta en fil till mappen med drivrutiner i Windows. Men. Det är bara lätt för den som kan.

ISO Recorder Power Toy vägrar dessvärre att hantera audio-cd. Så i hanteringen av musik-cd tar jag i bruk betalprogrammet Virtual CD 5.0.6. Helt gratis dessutom. Jag har ett lösnummer av Pc för Alla 7-2006. Och där erbjuds en gratis licensnyckel till en äldre version av Virtual CD.

Med Virtual CD slipper jag alla bekymmer. Inte bara den fysiska hanteringen av cd-skivor utan också krav på laglighet, ordning och reda. Virtual CD använder sig också av s.k. image-filer. Men programmet skapar själv de virtuella cd-enheterna - och en sammansatt image-fil av innehållet på en cd-skiva på datorns hårddisk. Denna fil kommer jag sedan åt via exempelvis Den här datorn där den ser precis ut som den cd-skiva jag just har spegelkopierat innehållet ifrån. En höger musklick på en fysisk cd-enhet öppnar valmenyn med en extrarad (Create av Virtual CD from the folder). En höger musklick på en virtuell cd-enhet öppnar valmenyn med en annan extrarad (Insert a virtual CD). Virtual CD har helt enkelt en inbyggd virtuell cd-räck. Det är bara att välja och vraka. Mycket praktiskt.

Förutom att jag får alla cd-skivorna samlade på hårddisken finns det ytterligare en fördel. Det går snabbare att komma åt innehållet på dem eftersom min hårddisk är (minst 10x) snabbare än cd-läsaren. Virtual CD fungerar klanderfritt med den virtuella cd-räcken på den externa Maxtor-hårddisken som jag har kopplad till hemmanätverket. Men. Virtual CD betjänar bara värddatorn som programmet är installerat på.

För att andra datorer i nätverket ska komma åt att dela på en gemensam virtuell cd-räck på den externa Maxtor-hårddisken måste de ha Virtual CD installerad. Installationen förutsätter en egen licensnyckel. Gratis via Pc för Alla 7-2006. Då kan hela gänget snabbt och lätt (och tryggt) komma åt innehållet på alla cd-skivorna. Risken att någon ska slarva bort en cd-skiva är därmed eliminerad.

Men. Det är ett upphovsrättsligt dilemma.
Upphovsrättsorganisationerna kommer att bränna mig på bål.

Inga kommentarer: