onsdag, augusti 29, 2007

Redigering av egna dvd-skivor

Reklamen klipps bort - med tiden.

Jag erkänner att jag är besviken på min ultimata combo. Finessen i combon är enkel kopiering mellan dvd och vhs. Endast en knapptryckning. Mycket praktiskt. Kopieringen från dvd till vhs går enkelt. Men inte tvärtom. Kvaliteten på videobandspelaren är problematisk. Videobandets stillbild flimrar hysteriskt i pausläget. I praktiken betyder det att varken flimret eller reklaminslagena kan dubbas bort. Och inte heller klippas bort. Åtminstone inte i inspelningsläget +rw. Mycket opraktiskt.

Att redigera bort flimmer och reklaminslag från inspelningar är något jag vill återkomma till. Med en för ändamålet passlig programvara. Nero 7 Premium Reloaded (Pc för Alla: Grymt paket från Nero). Men att hantera rörliga bilder är bland det mest krävande jag kan utsätta min dator för. Jag behöver en processor på minst 1,6 gigahertz. Och så måste jag ha minst 10GB ledigt utrymme på hårdskivan för att kunna bränna en hårdskiva. Både stationära Scaleo och bärbara Amilo räcker till. Utan uppdateringar. Bägge hemdatorerna har processorer på 1,8 gigahertz. Och furstligt med ledigt utrymme på hårddiskarna.

En närmare studie av datorerna visar att bägge två har oem-versionen Nero Express installerad - Nero 6 Digital och redigeringsprogrammet Nero Vision 3. Jag tar en dvd-skiva med ett bandat tv-program. Nero Vision 3 går inte alls med på att redigera dvd-skivan. Programsnutten ber om att bli uppgraderad. Mot 25 euro extra ersättning. Men. Det finns ett specialerbjudande. Hela Nero 6 Digital kan uppgraderas till Nero 7 Premium. För 32 euro.

Nero 7 Premium Reloaded offereras i Sverige för 440 SKr. Jag gör en butiksrond i Helsingfors. Programförpackningarna har priset 77-79 euro. Jag kollar nätshoppen Verkkokauppa.com - 66 euro. Jag kollar producentens egen sajt - 60 euro. Saken är klar. Jag köper uppgraderingen Nero 7 Premium för 32 euro och betalar med mitt Visa-kort. Visa-kortet kontrolleras och verifieras. Och nätbanken säkrar id-kontrollen. Uppgraderingen laddar sig elegant. Och installationen på stationära Scaleo går som en dans. Likaså på bärbara Amilo. Och på köpet kommer dessutom en färsk uppdatering till Nero 7 Premium Reloaded.

Redigeringsprogrammet Nero Vision 4 går utan knot med på att rippa och dubba dvd-skivan med tv-inbandningen (Make Your Own DVD-Video / Import Disc / Edit Movie). Jag tar fram en dvd-skiva som jag dubbat med combon. Flimret låter sig klippas bort. Reklaminslagen låter sig klippas bort. Och nu är det nytta av den breda bildskärmen.

En nyputsad dvd-skiva låter sig elegant brännas i konventionellt dvd-format. Dvd-skivan avtittas både i datorn och på tv-apparaten. Snygga klipp. Men usch vad redigeringen och bränningen tar tid. Fyra inbandade filmer på en dvd-skiva på tre timmar. Plus dubbningen i combon. Jag tror jag inte avstår från vhs-kasetterna i brådskande takt. Inte så länge jag har två fungerande vhs-spelare.

Inga kommentarer: