fredag, augusti 03, 2007

It-säkerhet behöver inte kosta

Jag har helårsprenumeration med förmånspaket.

Antivirusprogram borde inte kosta något för privata hushåll. För dem finns det lyckligtvis gott om gratis antivirusprogram. Och i vardagens virusbekämpning finns det inte stora skillnader till betalprogrammen då det gäller privata hushåll. Annat är det i företagsvärlden där det sunda förnuftet måste ersättas av automatisk it-säkerhet.

Utmärkta gratisprogram i virusbekämpning:

- Avira: AntiVir Personal Edition Classic
- Alvil: Avast! Antivirus Home Edition
- Grisoft: Avg Anti-Virus Free Edition

Jag är en en suverän novis - en van windows-användare. Och det är det som krävs för att kunna ta i bruk ett gratisprogram. Det är inte menat för vem som helst. Och allra minst för absoluta noviser utan någon som helst rutin i datoranvändning.

Jag har rutin i att hitta gratissajter på webben. Nedladdningen av programmen på datorns hårdskiva är heller inget problem. Men visst kräver det ett snabbt bredband. Minst ett megaband.

Installation av gratisprogram är inget problem för mig. Jag går helt enkelt med på allt vad programmet föreslår. Och med tilltagande rutin har jag också lärt mig att avvisa påtrugad reklam.
Finessen med installation av antivirusprogram är att det tidigare antivirusprogrammet avinstalleras först. Helt och hållet. Annars blir det ordentliga problem.

Men hur kan jag råka ut för en ovälkommen avinstallation. Jo, enkelt. Då bärbara Amilo köptes kom en 3-årsprenumeration av programsviten Norman Internet Security på köpet. Prenumerationen går ut 27.2.2008 och för att få den förnyad måste jag kunna webbshoppa med Visa-kortet. Om jag ersätter Norman med en annan programsvit i it-säkerhet måste jag kunna avinstallera Norman innan jag installerar den nya. På tre år har jag skaffat mig den rutin som behövs.
Aningslösa nybörjare går tyvärr lätt i fällor. Stationära Scaleo hade ett förmånspaket i bagaget. En 6-veckors prenumeration på programsviten Norton Internet Security. Det är en sorgligt kort tid att lära sig svårsmälta saker som att webbshoppa med Visa-kortet. Och att gravera in en ny prenumerationsnyckel i konfigurationstablån. Åtminstone för absoluta nybörjare.

Stationära Scaleo hade i ett års tid en prenumeration på programsviten F-Secure Internet Security. Efter det enbart på programmet F-Secure Antivirus. Ända tills 25.7.2007. Tills dess hade programmets pris bakats in i bredbandsabonnemanget. Så inte mera. Nu erbjuder operatören programsviten F-Secure Internet Security för 82,90 euro i året, komplett för 94,80 euro i året.
Det är det priset en absolut nybörjare får betala för sin okunnighet.

En van windows-användare kan spara in summan med att ladda ned, installera och använda gratisprogram. Programsviterna i it-säkerhet innehåller spiondödare och brandvägg som tilläggsprogram i sina betalversioner. Men gratisprogrammet Ad-Aware 2007 Free är faktiskt samma spiondödare som finns i F-Secure Antivirus. Men utan scanning i realtid (extrapris 29,40 euro i året). MS Windows XP innehåller ett enkelt och utmärkt brandväggsprogram. Helt gratis dessutom. Som gjort för oss vanliga människor. Det sunda förnuftet är det bästa försvaret och det kan inte ersättas av mångsidiga konfigurationsmöjligheter. Om jag ändå inte vet vad jag gör.

IDG tidskriften Pc för Alla bjuder på ett förmånspaket åt helårsprenumeranter. På köpet erbjuds en prenumeration på programsviten F-Secure Internet Security. Värd 94,80 euro i året. Jag har hittills köpt Pc för Alla i lösnummer för 7,50 euro per tidning. Det blir sammanlagt 90,00 euro i året för tolv mummer. En subventionerad helårsprenumeration verkar ju oemotståndligt fördelaktig.

Tidskrifter i Sverige är inte alls lätta att beställa till Finland. IDG är dock ett undantag. En helårsprenumeration av Pc för Alla går lekande lätt att beställa per mejl till kundtjänsten. Men jag måste betala extra porto (2,50 euro per upplaga) för leveransen till Finland. Aktiveringen av förmånspaketet förutsätter i princip att jag i registreringsfasen meddelar ett postnummer i Sverige. Vilket jag givetvis inte har. Men registreringen av förmånen fixar sig genom att mejla kundservicen om hjälp.

Uppdatering:

Men visst finns det fällor för ringrävar också. Förmånspaketet för helårsprenumeranter gäller främst prenumerationer i Sverige. Nog också Finland, men med förbehåll för elektronisk prenumeration på webben. Om jag helårspremumererar gammaldags via ett ombud så gäller inte förmånspaketet i Finland. Surt, sade räven om rönnbären. Men Pc för Alla förmedlar också tidsvisa prenumerationer av programsviten F-Secure Internet Security. Jag laddar ned och installerar en evalueringsversion. Gratis givetvis. Och med Pc för Allas programnyckel går prenumerationen ut först 25.11.2007.

Inga kommentarer: