onsdag, augusti 01, 2007

Gmail bara ökar på försprånget

Kanske jag byter min e-postklient.

Google Gmail går från klarhet till klarhet. Gmail är en av de bästa tjänsterna för gratis e-post. Jag har en brevlåda på nästan 3GB och med en smart sökfunktion är det lätt att hålla reda på alla meddelanden. Fram till år 2007 har man bara kunnat få Gmail-adress genom att bli inbjuden av en befintlig abonnent. Men nu kan alla fritt få en eget adress.
Google Gmail är för mig i dag ett självklart val att mejla ut.

Och att läsa mejl med. På den lokala e-postklienten på datorn. Företrädesvis på e-postprogrammet MS Outlook Express. Jag kan hämta vilken pop3-mejl som helst. Utmejlandet förutsätter givetvis att jag har bredbandsoperatörens smtp-server i inställningarna. Eller så var det åtminstone tills nyss.

Det konkurrerande e-postprogrammet Mozilla Thunderbird har kommit ut i en ny version. Den stora nyheten är en smidigare koppling för mig som använder Gmail. Thunderbird 2 tar automatiskt hand om konfigureringen för Gmail. Och lyckas med att konfigurera Gmails krypterade smtp-server så att utmejlandet lyckas. Kanske jag rentav byter ut mitt lokala e-postklientprogram?

Men det behövs inte. Jag har missat en inställning i Outlook Express. Gmails smtp-server kräver krux för verifiering. Och nu uppträder mottagna och avskickade meddelanden på samma sätt både i vardera lokala e-postklienten. Precis som i Gmail webbmejlen.

Mail Fetcher -funktionen i Gmail har nått Finland. I Gmail kan jag nu hämta e-post från andra mejlkonton än Gmail. Jag kan faktiskt samla upp e-post från upp till fem externa konton på ett ställe - och utnyttja Gmails fantastiska sökfunktioner. Mycket praktiskt. Det är en funktion som har varit förbehållen de lokala e-postklienterna. De e-postkonton jag vill hämta måste givetvis ha stöd för pop-åtkomst.

Gmail har en fullt tillförlitlig process i hantering av e-postens bilagor. Inga problem att spara dokument av Word-, Excel- eller Powerpoint på hårdskivan. Eller att öppna bilagorna i MS Office - eller i Microsofts gratis Viewer-program. Inga problem med att fritt spara bilder eller foton heller. Och avläsande av pdf-dokument har Gmail alltid elegant överlåtit åt gratisprogrammet Adobe Reader.

Men numera behövs nödvändigtvis inga installerade lokala program i datorn mera. Gmail kan öppna dokument för avläsning direkt i webbformat (html). Dokument från MS Office. Och dokument från gratisprogrammet Openoffice. Dessutom kan Gmail läsa pdf-dokument i webbformat. Bilderna försvinner visserligen i konverteringen - men texten och layouten består.

Och Gmail har också integrerat den webbaserade chat-funktionen. Med Gmail-versionen kan jag chatta direkt utan att nödvändigtvis behöva installera klientprogrammet Google Talk.

Inga kommentarer: