söndag, augusti 26, 2007

Ubuntu som färdigt installerat

Människovänligare Linux-versioner.

En vanlig människa som har en dator med operativsystemet Windows har ingenting att vinna med att byta till en ny dator med Linux-operativsystemet Ubuntu. I varje fall inte utan uttalat starka Linux-ambitioner. Men det kan bli en lyckspark för själva Linux som operativsystem då leverantören Dell kommer år 2007 ut med flere Ubuntu desktoppar. Hoppeligen med flera bekanta program från Windows-världen färdigt i repositoren (programbiblioteket för nedladdningar).

Nackdelen med gratisprogram är att man inte kan räkna med någon form av bekväm support. Det är självbetjäning för hela slanten. Känner man någon bättre insatt som kan komplettera systemet och fixa till drivrutinerna när det behövs - då kan Ubuntu varmt rekommenderas - åt en rutinerad Windows-användare med Linux-ambitioner.

Än så länge kräver Linux att man är speciellt intresserad och vill installera ett system som är krävande, framför allt vid installation av program som inte finns färdigt för installation i repositoren.

Ubuntu 7.04 verkar långt mer människovänlig än någon tidigare Linux-version. Men, det finns alldeles för mycket att ta reda på och fixa till för en vardagsanvändare. Även om Ubuntu har kommit ett steg närmare användarvänlighet så är det en bra bit kvar innan vem som helst ska börja använda det. Ett färdigt installerat system med användarklara program klarar nog en rutinerad Windows-användare.

Linux-operativsystemet Ubuntu anses vara perfekt för dem som skriver, surfar eller lyssnar på musik med datorn. Gillar man att redigera bilder tagna med digitalkameran blir det heller inga problem. Men hur är det?

- Det är hur lätt som helst att skriva på Writer i Openoffice. Men även om Ubuntu känner igen min skrivare (HP Officejet 1170c) så får jag ingenting ut på papper. Ubuntu vill att jag ska installera en drivrutin för hand. Jag kastar in handduken.

- Surfandet med Mozillas Firefox är lika bekant som i Windows-världen. Ubuntu klarar automatiskt av att komplettera Firefox med insticksprogrammet Adobe Flash Player. Men inte att installera Java Runtime. SUN vill att jag ska installera programmet med att skriva kommandorader i ett terminalfönster. Som i MS Dos. Jag kastar in handduken.

- Rythmbox musikspelaren är tydligt iTunes-inspirerad. Den lovar t.o.m. att synkronisera iPoden vid behov. Totem videospelaren påminner om VLC Media Player. Dvd-tittande misslyckas dock. Ubuntu vill att jag ska installera en drivrutin för hand. Jag kastar in handduken.

För mig personligen är Ubuntu 7.04 alltigenom en angenäm överraskning. Trots allt. Ubuntu-varianten av VLC Media Player bjuder på studiematerial för repositor, nedladdning och installation. En sann motsvarighet Rozettas sten för Linux-nyfikna nybörjare.

4 kommentarer:

annica sa...

Har aldrig riktigt förstått förjusningen över Ubuntu. Däremot gillar jag PCLinuxOS väldigt mycket, fungerar perfekt att köra direkt från CD utan installation, och känns som om man kombinerat det bästa från Linux och Windows. (Kanske för likt Windows för dem som hatar Microsoft?) Man kan också se på www.distrowatch.com att PCLinuxOS starkt närmat sig Ubuntu i nedladdningsstatistiken och nu ligger tätt efter på andraplatsen. Av alla Linuxdistributioner jag testat är PCLinuxOS den enda som på ett smidigt sätt klarar att direkt ansluta till mitt trådlösa hemmanätverk.

annica sa...

Det slog mig just att jag aldrig provat hur det fungerar med skrivare i PCLinuxOS, så jag testade just. Installationen gick som en dans, minst lika smidigt som i Windows, skrivaren identifierades och lämpliga drivrutiner från databasen installerades. USB-minnen och digitalkamera ansluts precis som i XP eller Vista. Jag blir bara mer och mer imponerad. Detta är förresten skrivet med Firefox som webbläsare och med PCLinuxOS som operativsystem.

B sa...

Nu i september har PCLinuxOS gått om Ubuntu i nedläggningsstatistiken och ligger på förstaplatsen! På goda grunder, enligt min mening.

Buddy Jesus sa...

Problemet verkar inte vara att det inte finns lösningar, det är enligt min mening att det inte finns väldokumenterade lösningar som är lätta att hitta. Inget av de problem som du hänvisade till kräver att man använder kommandotolken. Det finns (mer eller mindre) grafiska lösningar på allt.

Om du söker hjälp igen är du välkommen in till http://ubuntu-se.org/forum så kan vi hjälpa dig efter bästa förmåga. :)