fredag, augusti 10, 2007

Fixa själv en inbunden fotobok

Text och bild gör unika sagoböcker.

Jag behöver inte nöja mig med digitalbilder på skärmen. Min senaste förtjusning är fotoboken. Med några musklick förvandlar jag bilderna till en inbunden fotobok. På samma sätt som jag beställer papperskopior av digitalbilder skapar jag en hel bok med bilder och text. En fotobok behöver inte längre vara förbehållen professionella fotografer.

Och det handlar inte om sladdriga broschyrer. Böckerna trådbinds med samma teknik som används för riktiga böcker. Fototjänsten Fuji direkt erbjuder till och med omslag i linne eller läder-imitation. Men så är inte heller tjänsten den billigaste på marknaden.

Fotoböcker med bröllopsbilder har blivit allt vanligare. Men det går att vara mera kreativ. Till exempel en uppvakting med blandade bilder ur festföremålets tidigare liv. Och eftersom det går att blanda text och bilder kan jag också göra unika sagoböcker. Eller kombinera egna bilder och dikter.

Fuji direkt erbjuder ett specialgjort layoutprogram som jag hämtar gratis på nätet. Funktionerna är begränsade men jag kan beskära, rotera och även förbättra skärpa och kontraster. Men för säkerhets skull fixar jag dock bilderna i förväg i ett bekant fotobehandlingsprogram. Men fotoassistenten Google Picasa är annars ett utmärkt gratisval för dig som inte har något fotobehandlingsprogram installerat på datorn.

Fuji direkt är en svenskspråkig tjänst. Men de levererar också till Finland. Och om tjänsten inte är den billigaste så är leveranstiden tillförlitlig. Högst 14 dagar. Fotoboken kan fås som stående A4, liggande A4 eller i formatet 30x30 centimeter. Den kostar upp till 60 euro. Extra sidor utöver de fyrtio som ingår kostar 3-4 euro extra per styck. Smakar det så kostar det.

Hur mycket jobb jag vill lägga ned bestämmer jag själv. Layoutprogrammet Fujicolor Fotobok är busenkelt att använda. Programmet bjuder på en expresslösning. Jag bara markerar mappen med bilderna och så gör programmet resten. Men expresslösningen ger tyvärr inte ett helt lyckat resultat om jag har blandade bilder på bredden och höjden.

Jag föredrar därför att själv montera bilderna. Det finns 19 olika mallar att välja mellan. Det enda jag behöver göra är att dra mina bilder i mallen med musen. Och komplettera med eventuella bildtexter. Genom att ta tag i bilden kan jag flytta den, eller ändra storlek. I vissa fall lägger jag till rundade hörn - eller skuggor.

Fotoboken blir sammanlagt en riktigt stor datafil. Bilderna ska nämligen gärna vara högupplösta. Bildprogrammet känner av om bildernas storlek räcker till när jag monterar in dem, eller gör storleksförändringar. Att ladda upp monsterfilen till fotolabbet tar ganska lång tid även om jag har ett rätt snabbt megaband. Men om jag inte hade tillgång till bredband så skickar jag över materialet på kamerans minneskort. Eller på en cd-skiva. På snigelposten.

Jag betalar med mitt Visa-kort. Visa-kortet kontrolleras och verifieras. Och nätbanken säkrar id-kontrollen. Betalningen går som en dans.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag har beställt en fotobok hos photohome. De har även en gratis mjukvara som man kan ladda ner och tillverka sin egen f-bok digitalt.
/Johan