söndag, december 16, 2007

Rss-läsare i vässat utförande

Numera läser jag rss-flöden spontant.

Microsoft jobbar vidare på konceptet Windows Live. Såsom Windows Live på webben - till exempel Live Messenger med fildelning. Och Windows Live på datorn - såsom Live Writer för flera bloggar. Webbmejlen Hotmail uppdaterades i somras med nytt gränssnitt och funktioner.

Live Hotmail liknar numera Microsoft Office Outlook
, världens mest populära e-postprogram.

Och nu är mångsidighetsundret Windows Live Mail i turen. Gränssnitt och funktioner påminner också om Microsoft Office Outlook. Windows Live Mail är ett nytt mejlprogram för Windows där jag kan komma åt alla mejlkonton med pop-/imap-access. Men till skillnad från mejlprogrammet Outlook Express har Live Mail dessutom en inbyggd rss-flödesläsare.

Jag kommer mig inte för att spontant använda speciella rss-flödesläsare. Och även om varje webbläsare med självaktning har en inbyggd rss-flödesläsare har jag inte självmant använt mig av funktionen. Inte fastän jag har kollat att Internet Explorer har en alldeles fenomenal rss-flödesläsare.

Windows Live Mail överraskar mig på två sätt. Jag använder nämligen min storfavorit Outlook Express allt mera sällan. Och så kommer jag på mig med att spontant och rutinmässigt läsa rss-flöden i mejlprogrammet Live Mail. Något motsvarande har inte hänt mig i användningen av det rss-kapabla mejlprogrammet Thunderbird.

Live Mail trugar finkänsligt och försynt med olästa rss-flöden. Precis som den trugar med olästa e-postmeddelanden. Varje mejlkonto grupperat skilt för sig. Mycket praktiskt.

Windows Live Mail är oförskämt enkelt att ta i bruk. I synnerhet för mig som har mejlprogrammet Outlook Express i vardagsbruk. Live Mail går snällt med på att flytta över kontakterna från adressboken. Likaså flyttar den åt sig hela korrespondensen i Outlook Express. Och sorterar dessutom korrespondensen - varje mejlkonto skilt för sig. Live Mail tar snällt över alla färdiga inställningar från Outlook Express. Och alla färdigt konfigurerade mejlkonton givetvis.

Live Mail kan synkroniseras med webbmejlen Live Hotmail. Mejltjänsterna kan till och med använda en gemensam adressbok - synkront. Förutsatt att originalet är adressboken i Live Hotmail. Då kan jag alldeles utmärkt läsa Live Hotmail i offline utan att vara uppkopplad på internet. Och med stöd av adressboken kan jag besvara och skriva e-post i offline. Precis som i mejlprogrammet Outlook Express.

Men eftersom jag inte använder Live Hotmail till vardags så kan jag bibehålla adressboken från Outlook Express i min Windows Live Mail. Mycket praktiskt.

Live Mail kan också förmedla inlägg till Microsofts bloggverktyg Live Spaces. Assisterad av Windows Live Writer. Jag kan inte motstå att prova på funktionen. Blogginlägget "Timglasformen är smart" syns i rss-flödet - det är bara klicka upp inlägget. En klick på Blogg-knappen öppnar Live Writer - färdigt ifylld. Jag fixar till innehållet en aning - och så publicerar jag inlägget i Windows Live Spaces. Lätt som en plätt.

Kanske orsaken till varför jag numera läser rss-flöden spontant i Live Mail är för att det känns så inbjudande lätt. Och en snabbkoll bekräftar att det dessutom är samma fina layout i Live Mail rss-flödesläsaren som i den i webbläsaren Internet Explorer.

Inga kommentarer: