onsdag, december 12, 2007

Media Center valet är avgjort

Jag är ingen vän av fjärrkontroller.

Det blir heller ingen mediedator med Windows Media Center i vardagsrummets nöjescentrum.

Den förträffliga digitala 26" lcd-televisionsapparaten Sony Bravia
får värdigare sällskap.
Av den fenomenala dvd-/hdd-multimediaspelaren Sony RDR HXD870B - med 160GB hårddisk - och inbyggd digital tv-mottagare för det markbundna antennätet.

Pris - 437 euro - inklusive hdmi-kablar med mera.

Jag måste medge att jag är besviken på den ultimata dvd-/vhs-combon LG RC7000. Den väsnas oförsvarligt mycket under in- och uppspelningar. Och så hade jag i köpivern missat bristen på Smartlink-funktionen. Att programmera separata inspelningar för hand, både i televisionen och i dvd-spelaren, kräver minnesstöd och koncentration.

Lotshustrun vill använda ett mediecentrum som klarar av bokning av inspelningar direkt från programguiden (epg). Med ett knapptryck - på en enda fjärrkontroll. Och så får varken in- eller uppspelningen väsnas. Sonys multimediaspelare motsvarar alla förväntningar - och bjuder dessutom på en hel del glada överraskningar.

Sonys fenomenala multimediespelare lanserades i Finland bara dagen innan köpet. Det finns en social beställning på multimediaspelare som nöjescentrum. Jag har tappert försökt motivera mig till att skaffa en alltför exklusiv bärbar MacBook Pro till mediedator. Jag har t.o.m. försökt stilla prylfebern med att jaga upp en elegant designad statiuonär Dell Inspiron till mediedator. Men - när jag stod inför Sonys multimediaspelare var min tveksamhet som bortblåst.

Lotshustrun manövrerar suveränt både televisionen och multimediaspelaren med en enda fjärrkontroll. Och när jag nu med klara ögon tittar på ensamma fjärrkontrollen på det lilla soffbordet i vardagsrummet inser jag det absurda i att ersätta fjärrkontrollen med ett trådlöst tangentbord och trådlös mus. Och jag är faktiskt ingen vän av fjärrkontroller.

Sonys multimediaspelare bjuder på samma godis som en mediedator med programvaran Media Center. Men i in- och uppspelning vinner Sony stort. Sonys lcd-television och multimediaspelare har varsinna digitala mottagare. Jag behöver inte avbryta direktsänd tv även om en annan tv-kanal bandas in på dvd- eller hårdskiva. Jag behöver inte heller avbryta filmtittandet från dvd- eller hårdskiva vid inspelningen av annat program. Det går elegant att pausa filmtittandet för att senare fortsätta tittandet från pausstället - tidsförskjutet. Jag kan t.o.m. att påbörja tittandet mitt i inspelningen. Och bäst av allt - jag pausa direktsänd tv för att senare fortsätta tittandet från brottsstället - tidsförskjutet. Mycket praktiskt.

Multimediaspelaren har Sonys fenomenala Bravia bildförbättringsmaskineri. Det ger en förbättrad upplösning till 1080p via hdmi-uppkoppling. I många fall är bildkvaliteten bättre i uppspelningen än i direktsänd tv.

Det en sann glädje att banda in tv-program på hårddisk. På 168GB kan jag spela in 68 timmar i standardkvalitet. Eller 34 timmar i HQ. Och utrymmet på hårdskivan blir genast fritt då jag raderar någon titel. Oberoende läget i titellistan. Koolt. Jag börjar genast på att samla in alla sex avsnitt av tv-serien Stormskärs Maja. De visas i repris på FST5 varje söndagseftermiddag fr.o.m. den 2. december. När jag får det sjätte avsnittet inspelat på trettondagen kör jag med snabb dubbning alla sex avsnitt från hårdskivan ut på en enda lågupplöst dvd-skiva.

Usb-portarna och cd-inläsningen gör Sonys multimediaspelaren till ett fullfjädrat nöjescentrum. Videosnuttar i avi- eller divx-format med mera. Jukebox med mp3-format. Fotoalbum eller bildspel med jpg-bilder. Med eller utan jukebox-musik. Utskrift av foton via usb - via pictbridge skrivaranslutning. Och möjlighet att mixa videosnuttar, mp3-musik och jpg-bilder på en enda dvd-skiva. Koolt.

Uppdatering:

Digitala 26" lcd-televisionsapparaten Sony Bravia KDL-26T3000K lanserades samma vecka 45/2007 som Sonys multimediaspelare. Och vad är det för speciellt med den då? Utom att lotshustruns gudmor 88+ genast köpte en sådan hem till sig. Jo - det är den första konsumentvänliga digitala tv-apparaten på marknaden. Sony Bravia KDL-26T3000K har inbyggd digital-mottagare för både det markbundna antennätet och för kabelnätet. Om ett par år går husbolaget över till kabel-tv. Vad skönt att gudmodern inte behöver byta ut sin digi-tv för den skull.

Sony Bravia KDL-26T3000 finns dock inte till buds på marknaden i Sverige. Det svenska kabelnätet omfattas inte av digitaliseringen på samma sätt som det gör i Finland.

Uppdatering:

Sonys multimediespelare bjuder på en fenomenalt konsumentvänlig redigering av hdd-videon. Mina första inbandningar av tv-serien Stormskärs Maja är redan redigerade. Onödiga delar av början och slutet i videon är bortklippta. T.o.m. insprängd reklam kan raderas (A-B). Snabbkopieringen till dvd-skiva väntar bakom hörnet.

Inga kommentarer: