onsdag, november 21, 2007

Mediedator för framtida bruk

En ovanligt snyggt designad dator.

Det är november 2007 - och dollarkursen rasar. Jag håller utkik efter en prisvärd stationär dator. 599 euro. Windows Vista Home Premium ska det vara. Gärna så mycket mediedator som möjligt.

Det med prisvärt är ganska svårt att reda ut. Till jämförelsegrund har jag tagit med den ovanligt snyggt designade stationära datorn Dell Inspiron 530. Konfigurerad med C2D 2,2GHz processor - 1.0GB 667MHz centralminne - 320GB hårddisk - 128MB ATI Radeon grafikkort - 588 euro (5.290 SKr i Sverige).

Dell Inspiron 530 är helt klart en av de snyggaste datorerna i Dells sortiment. Vit och silvrig. Och härligt rundade hörn. Strömsnål och lättplacerad dessutom. Det enda problemet är att Dell inte säljer konsumentdatorer i den finländska webbutiken. Uppgifterna är tagna från Dell i Tyskland (euro) och i Sverige (SKr). Som dock ingendera levererar konsumentdatorer till Finland.

Jag kan jämföra Dell Inspiron 530 med något motsvarande som finns att köpa i Finland. Hösten nyhet - Fujitsu-Siemens Scaleo Pi2510. Konfigurerad med C2D 1,86MHz processor - 1.0GB 533MHz centralminne - 320GB hårddisk - 64/256MB nVidia GeForce grafikkort - svart och silvrig stationär Scaleo-dator - 699 euro (6.995 SKr i Sverige).

Min nuvarande stationära Scaleo-dator är konfigurerad men en enkel 1,8MHz processor, 0,5GB 400MHz centralminne - 160GB hårddisk - 32/128MB ATI Radeon grafikkort. Prisvärd - 599 euro - år 2005. Men nykomlingen, Scaleo Pi2510, är med andra ord inte alls prisvärd.

Både Inspiron 530 och Scaleo Pi2510 klarar med bravur av Windows Vista Home Premium med Aero Glass. Att uppgradera centralminnet på Inspiron-datorn till 2.0GB 667MHz kostar försumbara 60 euro (sammanlagt 648 euro).

Med hjälp av Dells förträffliga, interaktiva konfigurationstjänst kan jag otroligt enkelt kolla in vad olika grader av en Inspiron-mediedator kostar. Första steget är att uppgradera grafikkortet till 256MB nVidia GeForce. Kraftfulla GeForce 8600GT med DirectX 10 garanterar högsta detaljrikedom i grafik och bästa kompatibilitet med Windows Vista Home Premium. Det betyder ett pristillägg på 37 euro (sammanlagt 685 euro). Mycket prisvärt.

Det andra steget är att investera i trådlöshet. Uppgradering med trådlöst bluetooth-tangentbord och -mus, innebär ett ytterligare tilläggspris på 50 euro (sammanlagt 735 euro). Samt en 19i1-mediekortläsare med bluetooth ytterligare 40 euro (sammanlagt 775 euro). Och för placeringsfrihet en trådlös wlan-/wifi-nätanslutning - plus 20 euro (sammanlagt 795 euro).

En integrerad analog/digital tv-mottagare (med fjärrkontroll) skulle betinga blygsamma 40 euro extra (sammanlagt 835 euro). I och med det skulle jag ha en komplett, och dessutom trådlös, Inspiron-mediedator. Komplett för äventyr med Windows Media Center.

Men konsumentdatorn Dell Inspiron 530 är som sagt inte till salu via Dell i Finland. Nog i Tyskland och Sverige. Samt i Norge och Danmark - till och med i Estland. Men inte i Finland. Mycket opraktiskt. Dell Inspiron 530 representerar den senaste designen och tekniken. Den skulle hålla sig modern ett bra tag längre än Fujitsu-Siemens Scaleo Pi2510.

Den maffiga bredbildsskärmen får lov att vänta på sin kompis ett tag till.

Uppdatering:

Så är det. Den finländska konsumentens köpkraft är så låg att Dell inte alls säljer konsumentdatorer i Finland. Det går inte heller att mejla in en förfrågan till Dell. Jag tar kontakt per telefon. Betjänten i försäljningen är snäll. Jag får en personlig e-postadress dit jag kan skicka min förfrågan per e-post. Med Dells svenska webboffert (7.430 SKr) bifogad. Reaktionen är snabb. Jag får offerten på e-posten samma kväll. Men den motsvarar inte till fullo min förfrågan - så jag ber om en ny. Med Dells tyska webboffert (785 euro) bifogad.

Uppdatering:

Jag får den nya offerten på e-posten följande dag. Den konfigurator som används av Dell i Finland kan inte få till stånd samma konfiguration som Dell i Sverige - och som Dell i Tyskland. Dessutom är den finska offerten en hundralapp dyrare än den tyska. Det blir alltså ingen affär.

Inga kommentarer: