onsdag, november 07, 2007

Skenbara fördelar i ip-telefoni

Strömavbrott tänkte jag inte alls på.

Jag lyfter telefonen och använder den precis som jag gör idag med min vanliga trådtelefon. Och dessutom har jag kvar samma nummer som jag hade med min trådtelefon.

Ip-telefoni ger mig möjlighet att ringa alla riktnummer till ett fast minutpris inom Finland - och till utlandet till fantastiskt låga priser. Till och med samtalen till mobilnätet är aningen billigare.

Teleoperatören Elisa konverterar mitt samtal till digital data och sänder det via bredbandet, ungefär som mina e-mail. I andra ändan kommer det ut som ett vanligt telefonsamtal.

Mottagaren märker i regel ingen skillnad mot mina normala samtal via en vanlig trådtelefon.

Ip-samtal (VoIP) är en teknik i att ringa över bredband istället för över det vanliga telefonnätet. Men jag måste alltså ha bredband med en fast uppkoppling för att kunna använda ip-telefoni. Med en prestanda på minst 256 kbps. Och en Grandstream Handy Tone-286 adapter som kopplar ihop min vanliga trådtelefon till routern med bredbandet.

Grandstream Handy Tone-286 adaptern kan vid behov flyttas från en internetanslutning till en annan. Ifall den andra internetanslutningen är av samma typ (adsl) och allokeringen av IP adresser sker på samma sätt. Men det är inget större plus - eftersom jag ändå föredrar min portabla ficktelefon.

Plussidor med ip-telefoni som operatörstjänst:
- Elisa förmedlar mina nödsamtal till närmaste nödcentral
- jag har fått behålla mitt gamla trådtelefonnummer
- jag kan ringa mina telefonsamtal till nedsatta priser

Minussidor med ip-telefoni som operatörstjänst:
- jag måste ha ett bredband med fast uppkoppling
- bredbandet måste vara påkopplat dygnet runt
- strömavbrott förhindrar användningen av ip-telefon

Hoppsan, detta med strömavbrott tänkte jag inte alls på. Trådtelefonen har ju ett eget fast nätverk - med egen strömförsörjning. Och jag har inte bredbandet på hela tiden heller. Men minussidan tar inte slut för det. Ett mindre minus är att jag måste använda riktnummer hela tiden. Snabbnumren i luren måste omprogrammeras. Ett större minus är att jag inte just kan använda bredbandet då jag ip-telefonerar. Ip-samtalet är inte prioriterat. Ljudkvaliteten lider ordentligt vid större filtransporter på nätet. Och då har jag ett fast adsl-bredband med 1.0 mbps.

Parallelltelefonerna är jobbigare. Jag kan inte använda de färdiga telefonjacken - parallelltelefonerna kräver fördelare och externa förlängningskablar - att snubbla i. Tills jag hittar trådlösa förlängningskablar.

Men billigare blir det alltså. Eller blir det faktiskt? De årliga trådtelefonsamtalen till riktnummer kan jag räkna på ena handens fingrar. Och för utlandssamtalen använder jag helst Skype - samt för rörliga samtal min portabla ficktelefon.

Den senaste fakturan för trådtelefonen får svara på frågan. För två månader, nio samtal, 93 minuter - sammanlagt 27,28 euro. Den fasta uppkopplingen till telefonnätet kostar 12,446 euro i månaden. Den fasta månadsavgiften för ip-telefoni är 2,50 euro. Startavgiften på trådtelefonen är 0,12 euro per samtal. För ip-telefonen debiteras en kopplingsavgift på 0,025 euro per samtal. Minuttaxan för trådsamtal är 0,012 euro - för ip-samtal 0,025 euro. Två månader på ip-telefoni, nio samtal, 93 minuter - sammanlagt 26,02 euro. Och om jag kortar av samtalen till fem minuter sparar jag ytterligare 1,20 euro på två månader.

Fördelarna verkar skenbara - eller rent av negativa i mitt fall - men det beror tydligen bara på det att jag inte kan utnyttja de riktiga fördelarna.

Inga kommentarer: