fredag, november 02, 2007

Telefonkatalog och karttjänst

Adressuppgifter till julkortspostandet.

Jag har som försäkring till det fasta adsl-bredbandet på Elisa en 33/56kbps modemuppkoppling på internet - via TeliaSonera. Den uppkopplingen hade jag gärna, mot en seriös offert, uppdaterat till ett mobilt 450-bredband på TeliaSonera.

En 33/56kbps modemuppkoppling är inte av denna världen. E-posten går för sig men surfandet på offentliga sajter är sirapssegt.

Som ny försäkring har jag nu ett trådlöst 3g-bredband. Som på många sätt vinner modemuppkopplingen - i tillförlitlighet - i mobilitet - och ställvis t.o.m. i prestanda.

Om jag säger upp modemabonnemanget på TeliaSonera sparar jag 16,62 euro i månaden. Då förlorar jag givetvis telefonkatalogtjänsten Fonecta Finder. Finder-uppgifterna uppdateras proffsigt - snabbt och effektivt. Men - kanske jag privat klarar mig med Eniros telefonkatalog- och karttjänst. Gratis dessutom.

Betaltjänsten Fonecta Finder är en del av det kopplade tjänsteutbudet på TeliaSonera. Finder-tjänsten är en gammal bekant allt sedan det aktiva arbetslivet. Så till den grad bekant, att jag inte ens tittat mig omkring efter gratisalternativ. Inte förrän nu.

Fonecta har en motsvarande gratisservice - 020202.fi - men Eniros virtuella katalogservice är faktiskt långt mera konsumentvänlig. Precis som i sökmotorerna kommer Eniros katalogservice med motförslag - om jag av en händelse stavat t.ex. namnet fel. Det gör inte 020202-servicen. Dessutom visar Eniro-servicen i regel mina fynd på kartan. Eniro levererar i många fall fullständiga adressuppgifter. Mycket praktiskt med tanke på stöd till julkortspostandet.

Namn-, nummer- och adressupplysningen täcker hela Finland. Katalogtjänsterna är gratis men båda tjänsterna förutsätter registrering. Nästan gratis - 25 cent. Registreringen görs på webben - mobilnumret används som inloggningskod. Lösenordet kommer i returen som ett sms-meddelande. Enkelt - och bekvämt.

Merparten (80%) av finländarna vill fortfarande ha tryckta telefonkataloger. Jag har skämt bort mig med den bekväma nättjänsten - mina papperskataloger ligger kvar i sin plastförpackning. Utom de lokala papperskatalogerna i fickformat.

Inga kommentarer: