onsdag, oktober 31, 2007

Samlingsmani på musikvideon

Musikpärlor från 60- och 70-talet.

Jakten på musikpärlor på nätets musikkataloger har ynglat av sig. Lotshustrun är förtjust i smörsångaren Joe Dassin. Men jag hittade ögonfröjd åt mig själv också - en discoversion av L'ete Indien - med unga och blonda Mandaryna. Och nu har jag gripits av samlingsmani på musikvideon.

Jag har inte riktigt fattat hur lavinartat Youtube & Co har vuxit till världens största tv-kanal.

Det finns miljontals olika filmklipp att välja bland. Exempelvis en hel massa musikvideor. Nackdelen med Youtube & Co är förstås att jag måste vara uppkopplad på nätet för att kunna titta på videoklippen.

Det finns lyckligtvis en lösning på det här problemet. Det finns fenomenala program och webbtjänster som låter mig gratis ladda ned filmer från Youtube & Co. Och sparar dem på den egna datorn. För eget nöjes och säkerhets skull.

Youtube.com är inte den enda videosajten för mig som vill titta och spara på videoklipp. MySpace.com och Dailymotion.com bjuder mestadels på ungdomligare musikvarianter. Men musikpärlor från 60- och 70-talet finns att hitta på alla - mest förstås på Youtube. Det är hur tjusigt som helst att titta och spara på filmklipp med mina stammisar Beatles och Abba - med flera.

I början använde jag mig av gratis webbtjänsten Keepvid.com för att ladda hem Yuotube-filmer. I vissa videosajter som bl.a. Dailymotion fungerar nedladdningen bättre tillsammans med gratis webbtjänsten FlashLoad.net. Musikvideon laddas ned i flv-formatet - som tyvärr inte är gångbart i varken videospelaren Nero ShowTime eller Windows Media Player.

Det finns lyckligtvis en lösning på det här problemet också. Det finns en fenomenal videospelare för flv-formatet, VLC Media Player. Gratis dessutom. Den har allt som behövs för att titta och lyssna på musikvideor. Och inte bara i flv-format utan också i avi, wmv, mov och divx. Utan krångel faktiskt. Och mångsidighetsundret VLC funkar inte bara i Windows-miljö utan också i Linux-operativsystemet Ubuntu. Och som ett portabelt videoprogram på usb-fickminnet. På samma (snabba) 4GB SanDisk-minnessticka som musikvideosamlingen dessutom. En videosnutt är faktiskt inte oöverkomligt massiv - i regel under 10MB.

VLC har en anspråkslös design. Så, om jag vill titta och lyssna på musikvideor på videospelaren Nero ShowTime eller maffiga Windows Media Player så måste videoformatet konverteras till wmv eller avi. Men det är inget problem. Den fenomenala webbtjänsten Media-Convert klarar av alla möjliga och omöjliga konversioner. Elegant - och gratis dessutom. Och om jag nöjer mig med det pyttelilla bildformatet så kan jag från avi-filer bränna en hel dvd-skiva med pärlorna i min musikvideosamling.

Nu när jag fått smak på videopiratism så slår jag till på stort. Det är enklare och smidigare att använda ett installerat specialprogram för nedladdningar från Youtube & Co. Orbit Downloader är ett av många bra program. Och helt gratis faktiskt. I grund och botten fungerar det på samma sätt som webbtjänsterna men det räcker i regel med en högerklick på filen för att kunna ladda hem filmen. I flv-format givetvis.

Uppdatering:

Google identifierar och tar bort piratfilmer på YouTube. Mitt flitiga tittande av Youtube-versionen med Mandaryna måste ha avslöjat att den var en piratversion. Nu är den borta. Men Dailymotion-versionen med Mandaryna finns kvar. Jag har en flv-kopia av den på datorn - för säkerhets skull. Endast Orbit Downloader gick med på att ladda ned kopian.

Inga kommentarer: