onsdag, oktober 24, 2007

Franska i öronen och i ögonen

Comte de Monte-Cristo som dvd-film.

Ingenting går upp mot att läsa en god bok. Som t.ex. Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas. Allra helst på originalspråk.

Men en nybörjare har det nog ganska jobbigt att klara av en bok på franska. Det är inte lätt även om man har hjälp av ett lexikon. En slagdänga på franska i öronen - med vidhängande lyrik för ögonen - leder mig in på rätt väg. Med en ljudbok i öronen och bokens text för ögonen kan man kanske komma någon vart.

Lotshustrun har sin 62-årsdag nu i oktober. Vad kunde vara bättre en en språkkurs med Greven av Monte Cristo (Le Comte de Monte-Cristo) i tryckt bokformat. Med vidhängande ljudbok i mp3-format - på fickminne eller på cd-skiva.

Jag hittar inte bok-/cd-kombinationen på Amazon (Amazon.fr) - men nog på svenska Ljudboken.se. Dessutom på originalspråket - franska. Ja, den levereras t.o.m. till utlandet - till Finland. Mot betalning på Visa-kort. Jag köper mp3-versionen - med en bok i pdf-format med den inspelade texten samt ordlista och övningar på originalspråk. Visa-kortet kollas och koden verifieras. Id-kontrollen går som väntat via internetbanken. Köpet är klart - och filerna laddas ned i mp3-format.

I ett nafs åker ljudboken in på mp3-spelaren iPod nano. Och tillsammans med de första kapitlena, utskrivna på papper via pdf-läsaren Adobe Reader, överräcker jag mitt personliga gåvopaket åt festföremålet.

På 63-årsdagen ska lotshustrun få Le Comte de Monte-Cristo som dvd-film på franska (med favoriten Gerard Depardieu i huvudrollen).

Inga kommentarer: