söndag, november 04, 2007

Koll på Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon

Jag lyckas med en gång faktiskt.

Det är oktober 2007 - och en ny version av Ubuntu finns till buds - Linux-operativsystemet Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon.

Alla 230 säkerhetsuppdateringar är körda. Allt är bäddat och klart för uppdatering av gamlingen Ubuntu 7.04 Feisty Fawn.

En online uppdatering till Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon erbjuds via nätet. Det är bara att tuta och köra. Nedladdningen är långsam. Det är visst rusning på servern.

Förväntade två timmar förbyts till fyra. En kort hicka inbegripen - med påföljande nystart. Nedladdningen fortsätter lyckligtvis från brottsstället. Mycket praktiskt.

Installationen går däremot på den utlovade halvtimmen. Dialogen promptar om tillåtelse att radera applikationer. Först tio - sedan 42. Med kramkallt hjärta går jag med på förslagen. Går mina specialapplikationer nu förlorade? Nejdå. En halvtimmes testkörning visar att Dual Boot-konfigurationen är intakt - och att jag fortfarande har brandväggen Firestarter och antivirusprogrammet Avast kvar. Alla insticksprogram och inställningar i webbläsaren Firefox och e-postprogrammet Thunderbird är intakta - Flash Player och Java Runtime fungerar klanderfritt. Till och med DivX Player.

Pdf-läsaren Adobe Reader och it-telefoniprogrammet Skype fungerar. Tidigare tilläggsmoduler har överlevt - musikspelaren klarar av mp3-musik - och videospelaren klarar av kopieringsskyddade dvd-filmer. Flv-läsaren VLC Media Player fungerar - likaså redigerings- och bandningsprogrammet Audacity.

Jag vill ha installations-CD, en Boot CD & Live CD, så jag laddar ned iso-filen med Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon. Den förväntade timmen förbyts i rusning till två. En tredje timme till och så har jag äntligen en CD-skiva i handen. Boot CD - och Live CD. Ja - jag lyckas med en gång faktiskt. Motsvarande excersis med Ubuntu 7.04 Festy Fawn kändes desto stretigare.

Och - vad nytt får jag via uppdateringen till Ubuntu 7.10? 3D-gränssnittet Compiz Fusion är aktiverat från början, men Ubuntu 7.10 känner automatiskt av att min stationära Scaleo-hemdator (anno 2005) inte klarar av effekterna och växlar tillbaka till ett vanligt skrivbord. Det enda som numera krävs för att installera en skrivare till Ubuntu 7.10 är att jag stoppar in sladden. Allt sköts automatiskt. Men tyvärr inte när det gäller gamylen HP OfficeJet Pro 1170c (anno 1997). Den bara inte skriver.

Den bärbara Amilo-datorn (anno 2004) får äran att starta upp Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon på Live CD. Uppstarten av Windows XP tar normalt tre minuter - Norman Internet Security 2005 behöver en minut till. Ubuntu 7.10 på Live CD startar på fyra minuter. En minut till och skrivaren HP PSC 2355 är aktiverad - tillsammans med den trådlösa wlan-uppkopplingen till bredbandsroutern. Aktiveringen av skrivaren är helt automatisk. Aktiveringen av den trådlösa uppkopplingen kräver däremot konfigureringsarbete. Krävande - men jag lyckas med en gång faktiskt.

Ingendera av hemdatorerna, varken den stationära Scaleon eller den bärbara Amilon, verkar ha tillräcklig prestanda för Linux-operativssystemet Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon. Men med avskalade effekter klarar sig datorerna med hedern i behåll.

Nu blev också risken och meningen med användningen av Live CD klar för mig. Den är inte alls menad för produktionsmiljö utan enbart för demonstrationssyfte.

Uppdatering:

Hela 93 säkerhetsuppdateringar till nya Ubuntu 7.10-versionen inom oktober 2007

Uppdatering:

Ytterligare 74 säkerhetsuppdateringar till nya Ubuntu 7.10 inom november 2007

Uppdatering:

Ytterligare 75 säkerhetsuppdateringar till nya Ubuntu 7.10 inom december 2007

Inga kommentarer: