söndag, september 16, 2007

Trygg och säker med Ubuntu

Augusti: 57 säkerhetsuppdateringar.

Jag behöver inte tampas med säkerhetsuppdateringar om jag använder operativsystemet Linux? Eller åtminstone har jag förstått saken så på basen av Linux-ivrarnas kommentarer i fall om operativsystemet Windows.

Det är inte sagt att jag behöver ta säkerhetskopior av viktiga filer heller? Eller återställa hårdskivans innehåll? Och i varje fall behöver jag inget virusskydd? Och ingen brandvägg heller?

På grund av allt detta sparar jag tid för väsentligt substansarbetet med datorn.

Jag har förstrött kollat in Linux-operativsystemet Ubuntu. Sedan slutet av juli 2007. Efter det jag första gången lyckades starta upp Ubuntu fick jag ta emot en svallvåg på 72 säkerhetsuppdateringar. Samt inom juli ytterligare 37 säkerhetsuppdateringar. Samt ytterligare 57 säkerhetsuppdateringar inom augusti.

Det finns en risk att operativsystemet Linux inte är det Nirvana för vardagens it-användare som utmålats. Efter en tids självstudier via sökresultat på internet - med sökargument kring säkerhetskopiering, virusskydd och brandvägg - snubblar jag på otaliga forum och diskussioner om dessa ämnesområden. Och då målas en helt annorlunda bild upp. It-säkerheten i Linux är i princip lika skör i som i Mac OS X. Och lika skör som i Windows.

När inbitna Mac-ägare hör pc-folket klaga över virus skänker de en tacksam tanke till att Mac-ägare är så få att ingen ids göra virus för dem. Och i Finland är Mac-ägare med Mac OS X ändå fler än pc-ägare med olika Linux-distributioner.

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn är en positiv och angenäm överraskning. Men visst lämnar den korta bekantskapen många öppna frågor i it-säkerhet. Och krävande problemlösningar:

- Återställning av hårdskiva lyckas inte med Ubuntu
- Brandväggsprogram verkar att saknas på Ubuntu
- Trovärda antivirusprogram saknas helt på Ubuntu

Jag väntar mig inga seriösa säkerhetslösningar. Linux-ivrarna är opportunister. Mångfalden av Linux-distributioner ger ett effektivt skydd. Svallvågor av säkerhetsuppdateringar ger ett effektivt skydd. Sunt förnuft i kombination med en försumbar användningsgrad ger ett effektivt skydd. Bekantskapen med Ubuntu 7.04 Feisty Fawn kommer att fortsätta men jag tvivlar i allra högsta grad på förutsättningarna att överge produktionsmiljön i Windows. Till fördel för Linux.

Uppdatering:

Samt ytterligare 29 säkerhetsuppdateringar inom september

Uppdatering:

Samt ytterligare 35 säkerhetsuppdateringar inom oktober

Uppdatering:

Uppgradering av Ubuntu 7.04 Feisty Fawn till Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon (19.10.2007)

1 kommentar:

Buddy Jesus sa...

Jag har inte stött på någon linux-entusiast ännu, som påstått att man inte behöver säkerhetsuppdatera Linux. Alla operativsystem behöver uppdateringar, eftersom programmering av ett operativsystem är en komplex uppgift som aldrig blir helt rätt första gången.

Inget operativsystem skyddar heller mot hårddiskkrascher eller mot att användaren tar bort filer av misstag, så backup skall alltid tas. Att det inte är inkluderat från start och hanteras på ett mer intuitivt sätt är tråkigt, men de där länkarna du bifogar, där det står att det är omöjligt att ta backup till usb-minne och cd/dvd är felaktiga. I Linux är allting en fil och USB-minnen och cd/dvd-skivor automonteras någonstans i filsystemet. Det går att hitta var, men det kräver kunskap som ibland kan vara svår att förvärva.

Vad gäller antivirus finns det idag i princip inga aktiva virus, så virusskydd är onödigt. Enda anledningen till att köra Avast är att skydda Windowsanvändare nedströms, om man kör det i exempelvis en brandvägg.

När det kommer till brandväggar i Linux kan jag i mångt och mycket hålla med dig. Dock finns det en integrerad brandvägg i Linux-basen, kallad iptables. Det som saknas är ett grafiskt lättförståeligt administrationsgränssnitt, och det är ett stort minus för de som är vana från windowsvärlden att man måste ha en brandvägg igång. Enklare än Firestarter är det nog svårt att hitta i Linux-världen.

Tyvärr är det svårt att applicera sina kunskaper från Windows- eller MacOS-världen i Linux, just för att det är ett alternativ, inte en ersättare. Lika lite som man kan räkna med att kunna köra motorcykel bara för att man har bil-körkort. :)

Ubuntus styrka är dess community av hängivna medlemmar som gärna hjälper till och löser problem. Denna community kan hittas på http://ubuntu-se.org/forum/

Du är välkommen att bege dig dit för att ställa frågor och/eller hjälpa andra att få bukt med sina. :)